Thursday, September 15, 2016

TEKNIK JUAL EMAS, JAMIN BELI BALIK, DAN PEMBERIAN HIBAH


Terdapat skim pelaburan emas menawarkan pelan yang berasaskan kepada elemen hibah dan jaminan beli balik.

Jamin/Janji Beli Balik Menyalahi Syarak
Jika sekiranya terdapat perjanjian antara dua pihak (muwa’adah) untuk membeli balik emas pada masa tertentu, maka ia menyalahi syarak, dan menyamai jual beli emas bertempoh yang dilarang syarak. Namun jika tidak memberikan apa-apa janji untuk membeli balik emas pada tempoh tertentu, maka dari sudut hukum asalnya ia adalah tidak menyalahi syarak.

Hibah Boleh Menjadi Riba
Pemberian hibah atau diskaun yang dilakukan secara sukarela dan tidak membawa kepada unsur riba adalah dibenarkan. Pemberian hibah akan menjadi riba sekiranya pembelian emas hanya helah bagi menutup pinjaman yang dijamin dipulangkan. Dalam kes sebegini, emas adalah helah yang dimasukkan untuk menghalalkan transaksi riba.

Kemasukan helah dalam transaksi jual beli boleh diketahui jika sekiranya kewujudan emas sebagai subjek jual beli adalah tidak dimaksudkan. Sebaliknya yang dimaksudkan oleh para pelabur ialah jaminan penerimaan sejumlah wang daripada pelaburan. Namun demikian, untuk mengatakan bahawa kemasukan emas adalah sebagai helah bagi menutup transaksi riba, ia memerlukan kepada bukti atau qara’in.


Sumber: International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk Pelaburan Emas Di Malaysia.

No comments: