Monday, September 19, 2016

PELABURAN MELALUI AKAUN EMAS



Tidak Memberikan Kemudahan Withdrawal Emas Fizikal
Terdapat aktiviti pelaburan emas melalui pembukaan akaun emas yang tidak melibatkan qabd (serah terima) terhadap emas fizikal yang dibeli oleh pelabur. Walaupun pihak bank menyatakan bahawa ia berasaskan kepada kewujudan emas fizikal, namun pihak bank tidak memberikan pilihan kepada pelabur untuk mendapatkan emas tersebut secara fizikal.

Jika bank meletakkan syarat bahawa emas tidak akan diserahkan secara fizikal kepada pelabur, sebaliknya akan ditukar kepada nilai dan diserahkan dalam bentuk tunai maka urus niaga ini adalah tidak sah. Ketiadaan penyerahan hakiki atau penyerahan muktabar yang menggantikan penyerahan hakiki ketika proses pembelian emas menyalahi syarak.

Apabila pelabur tidak dapat menuntut emas fizikal daripada belian emas, kemudian membuat pengeluaran ketika harganya telah naik, maka keuntungan yang diperolehi oleh pelabur adalah termasuk dalam larangan syarak berkenaan mengambil keuntungan dari jualan suatu yang belum berada dalam jaminannya.

Akaun Emas Yang Memberikan Kemudahan Withdrawal
Jika bank tidak meletakan sebarang syarat dan memberikan pilihan kepada pelabur samada untuk melakukan pengeluaran dalam bentuk nilai iaitu dengan menjual emas kepada bank pada harga semasa dan dikreditkan ke dalam akaun pelabur, ataupun dengan cara menuntut emas fizikal daripada bank dengan mengambilnya di cawangan tertentu maka transaksi ini dibolehkan.

Sumber: International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk  Pelaburan Emas Di Malaysia.


No comments: