Monday, September 19, 2016

PEMBELIAN EMAS MELALUI INTERNET


Urusan pembelian emas melalui internet tidak dapat memastikan pertukaran antara wang dan emas berlaku secara serta merta. Ini kerana, pembeli membayar wang terlebih dahulu, setelah penjual mengesahkan penerimaan wang ke dalam akaun, barulah penjual akan menghantar emas yang dibeli tadi melalui pos yang mengambil beberapa hari untuk sampai ke tangan pembeli. Dalam keadaan tertentu penjual emas kehabisan stok yang menyebabkan penangguhan berlaku dengan lebih lama.

Haram Jika Berlaku Penangguhan Serahan
Oleh kerana pembayaran wang dan penyerahan emas gagal dilaksanakan secara serta merta, maka transaksi jual beli emas melalui internet adalah haram.
Salah satu daripada syarat sah akad jual beli emas ialah serah terima antara emas dan wang mesti berlaku secara serta merta. Pembeli wajib membayar secara penuh manakala penjual mesti menyerahkan emas, di mana kedua-duanya mesti berlaku secara serta merta dalam satu majlis akad. Sekiranya berlaku penangguhan dalam urusan serah dan terima ini, maka transaksi tadi menjadi tidak sah.

Elak Penangguhan Dengan Melantik Wakil
Bagi mengelakkan penangguhan serahan ini maka pihak penjual perlu melantik pihak ketiga sebagai wakil kepada pembeli dengan persetujuan pembeli. Di mana urus niaga melibatkan wakil pembeli dan menjalankan transaksi dengan pihak penjual emas secara serta merta dalam satu majlis akad. Setelah emas diterima oleh wakil, dia bolehlah menyerahkan emas tadi kepada pembeli yang diwakilinya pada bila-bila masa yang dipersetujui.


Sumber: International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk Pelaburan Emas Di Malaysia.

No comments: