Thursday, September 15, 2016

PEMBELIAN EMAS DENGAN KAEDAH PENJUAL MEMAJAK EMAS DI ATAS NAMA PEMBELI


Satu lagi kaedah yang digunakan ialah penjual emas ialah dengan memajak emas miliknya di pusat pajak gadai untuk mendapatkan pinjaman bagi pihak pembeli. Pembeli akan mendapat pinjaman dari pusat pajak gadai dan dengan duit pinjaman itu pembeli gunakan untuk membayar harga emas kepada penjual emas tadi.

Kaedah ini dilakukan kerana pembeli tidak mempunyai modal mencukupi untuk membeli emas. Melalui kaedah ini, pajak gadai dilakukan atas nama pembeli dan emas adalah milik penjual. Pinjaman yang diperolehi pembeli akan diberikan kepada penjual sebagai bayaran emas lalu emas yang digadai tadi bertukar milik kepada pembeli.

Analisis Syariah:
Perkara penting yang perlu dikenalpasti ialah bilakah berlakunya kontrak jual beli emas antara penjual dan pembeli. Dua kemungkinan yang ada iaitu:
  1. Berlaku sebelum akad gadaian dengan pusat pajak gadai atau
  2. Berlaku selepas akad gadaian.

Sekiranya akad jual beli emas berlaku sebelum akad gadaian, kemudian pembeli meletakkan emas di pusat pajak gadai untuk mendapatkan pinjaman wang, bermakna  terdapat penangguhan dalam serahan bayaran yang tidak dibenarkan syarak. Ini menyalahi syarat jual beli emas.

Jika sekiranya akad jual beli emas berlaku selepas pembeli mendapat pinjaman dari pajak gadai, maka emas tadi dikira sebagai pinjaman dari pembeli kepada penjual oleh itu pinjaman emas adalah sama hukumnya dengan hutang kerana pembeli tidak akan memulangkan semula emas kepada penjual, sebaliknya membayar harga dengan wang tunai. Dalam keadaan ini urus niaga menjadi riba kerana setiap hutang yang membawa manfaat (kepada pemberi hutang) maka ia adalah riba.


Walau bagaimanapun ia adalah masalah teknikal, kaedah ini masih boleh menjadi patuh syariah jika caranya dilakukan dengan betul. Antaranya dengan cara pembeli membuat pinjaman dari pajak gadai, tetapi emas masih tidak digadaikan kepada pusat pajak gadai. Pada ketika itu, pembeli boleh membuat perjanjian dengan pusat pajak gadai untuk menggadaikan emasnya. Kemudian pembeli bolehlah membeli emas dari penjual dengan menggunakan wang pinjaman dari gadaian. Apabila selesai akad jual beli emas, barulah pembeli menyerahkan emasnya kepada pusat pajak gadai untuk disimpan.

Sumber: International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk Pelaburan Emas Di Malaysia.

No comments: