Tuesday, August 7, 2012

MENDIDIK DAN TERDIDIK PERLU SEIRING



Mendidik itu dengan kesabaran (berpesan-pesan dengan kesabaran), (Allah bersama dengan orang yang sabar). Mendidik itu perlu ada ilmu dan akal, (tegurlah dengan hikmah dan bijaksana). Mendidik dengan menjaga hati madu' (ajaklah mereka dengan cara yang baik). Yang selebihnya serah pada Allah (hanya Allah yang memberi hidayah dan taufik).

“malas la aku nak nasihat dia, bukan dia nak dengar, dia buat pekak je..”, kata adi.
“man tu tak makan saman, ko cakap la apa pun dia macam tu jugak tak berubah langsung dari dulu..”, bebel alif…

Rasa sayang kita pada kawan-kawan dengan tidak ingin melihat mereka terus melakukan perkara buruk atau maksiat atau perkara terlarang. Tapi malangnya kita tak cukup sabar untuk berterusan menasihati dan membimbing mereka. Kita cepat putus asa malah tindakan kita memperlekeh mereka menyebabkan mereka terasa hati dan makin menjauhi kita. Hasil kebaikan yang kita harapkan pada awalnya tetapi meninggalkan kesan yang negatif. 


Kita merasakan si kawan kita itu bermasalah, sebenarnya kita juga turut mempunyai masalah. Kita tidak ingat akan firman Allah, kita tidak ingat apa yang Allah ajar, dan kita tidak tahu apa yang lebih penting. Menasihati itu penting, tetapi untuk kita bersabar adalah lebih penting. Allah swt berfirman dalam surah al-Asr:

”…mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.” [Al-Asr : 3]

Dalam ayat ini dapat kita lihat bahawa dalam menasihati perlu diiringi dengan kesabaran, kesabaran itu merupakan kunci berjayanya matlamat menasihati.

Jika orang yang kita nasihati itu bersikap degil, menolak dan mengabaikan apa yang kita perkatakan, itu merupakan ujian bagi kita. Sunnah kehidupan kejayaan tidak diperolehi tanpa halangan, ujian dan cabaran. Oleh itu bersabarlah dalam menghadapi kesukaran, jangan cepat melenting atau putus asa, sepertimana firman Allah:
  
“…..dan sabarlah (menghadapi Segala kesukaran Dengan cekal hati); Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang sabar.” [Al-Anfaal:46]

Bersabar merupakan proses yang berpanjangan, dalam masa yang sama kita perlu memperbaiki cara dan kaedah menasihati. Menasihat bukan hanya dengan lidah, maksud dakwah adalah luas bukan sahaja menasihati dengan lidah tapi dengan tindakan dan segala bentuk media yang memungkinkan kesedaran dan keinsafan berlaku. Firman Allah dalam surah yusuf:

“Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan Demikianlah Kami membalas orang-orang Yang berusaha memperbaiki amalannya.” [Yusuf : 22]
   
Kita tidak akan meninggalkan kesan yang positif jika kita hanya menyalahkan mad’u (orang yang didakwahkan), kesalahan juga dari daie’ (orang yang berdakwah) yang tidak menggunakan kaedah dan cara yang berkesan dalam menasihati tanpa melihat faktor penyebab, situasi keadaan, akibat dan terlalu gopoh dalam membuat keputusan dan menghukum.

Malah kita lebih suka menegur dengan suara yang keras untuk menampakkan ketegasan kita, tetapi akibatnya batu yang dibaling dengan kuat ke dinding hanya akan berkecai atau terlantun kembali kepada kita. Berbeza jika batu itu dibaling dengan lembut dan dilambung dengan perlahan, batu itu dapat disambut dengan baik.

Kesilapan kita adalah kita terlalu memikirkan hatinya dan takdir masa depan berbanding tindakan kita. Kita sering berkata:
“hati dia tak ikhlas…”, “budak tu insaf kejap ke tu, ko tengok la..”

Sepatutnya kita fokuskan tindakan dan peranan kita, soal hati orang yang dinasihati kita tidak mengetahuinya samaada dia ikhlas atau berpura-pura, biarkan soal hati itu antara tuan empunya diri dan Allah kerana hanya Allah paling mengetahui soal hati.

Soal takdir masa depan juga kita tidak perlu fikirkan sama ada perubahannya hanya “hangat-hangat tahi ayam”, soal takdir serah pada Allah, ada pun kita tidak dapat mengetahui soal takdir, takdir dan nasib diri kita sendiri pun kita tak tahu. Malah belum tentu kita ahli syurga dan belum pasti orang yang melakukan maksiat itu ahli neraka.

“Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk.” [An-Nahl : 125]
  
“Tidaklah Engkau Diwajibkan (Wahai Muhammad) menjadikan mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah Yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya)…” [Al-Baqarah : 272]

Oleh itu, sentiasalah kita menghisab diri kita, memikirkan apa yang terbaik patut kita lakukan.

“bagaimana dapat aku dapat menyedarkan dia dan apa cara yang terbaik…”

“aku akan terus memastikan dia tidak menjauhi diriku supaya aku akan terus dapat mengingatkan dia..”

Mari kita menginsafi dan mengambil pengajaran dari ayat al-Quran yang sudah pastinya benar, Allah swt berfirman dalam surah al-Baqarah:

“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?”. [al-Baqarah : 44]

Wallahu a’lam.

No comments: