Saturday, January 30, 2010

Mengenali Hakikat Taqwa



Daripada Abu Zar Jundub ibn Junadah dan Abu Abdul Rahman Mu'az ibn Jabal, r.a.,
daripada Rasulullah SAW, bahawa Baginda bersabda:

“Bertaqwalah engkau kepada Allah walaupun di mana engkau berada, dan iringilah kejahatan dengan kebaikan, nescaya ia akan menghapuskan kejahatan tersebut dan bergaullah sesama manusia dengan budi pekerti yang baik.”
[Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi.]

Takwa adalah wasiat Allah yang Agong untuk orang-orang terdahulu & terkemudian. Taqwa adalah Sesuatu yang diletakkan oleh seseorang hamba di antara apa yang ditakuti dari
Allah iaitu murkaNya, dendamNya dan azabNya. Juga termasuk dalam taqwa ialah dengan melakukan perkara wajib dan meninggalkan yang haram.

Orang yang mempunyai sifat takwa akan adalah penghuni syurga. Taqwa adalah sebagai penyebab cinta Allah kepada hambaNya. Dibuka semua pintu barakah yang berada di langit dan di bumi bagi orang yang bertakwa. Allah telah berjanji kepada kita bahawa pertolonganNya sentiasa mengiringi orang bertaqwa dan mempermudahkan bagi mereka urusan dunia dan akhirat. Allah menjanjikan balasan yang baik bagi mereka di dunia dan di akhirat.

Bertakwalah kepada Allah ketika sunyi dan juga terang-terangan, sesungguhnya segala tindakkan dan perbuatan kita sentiasa diperhatikan oleh Allah.


Tanda kesempurnaan iman pada seseorang adalah tidak ada padanya sifat-sifat mazmumah, sifat buruk dan tercela. Bersifatlah dengan sifat mahmudah, iaitu sifat mulia dan terpuji, ambil contoh sifat mahmudah dengan mengambil qudwah dari nabi saw dan mempelajari sirahnya. Dengan sifat mahmudah akan akan menjadikan kita beradab dengan Allah, beradab dengan sesama manusia, sesama keluarga dan sahabat handai.

Taqwa dituntut walaupun di mana sekalipun seorang mukmin itu berada, sama ada di khalayak ramai mahupun ketika keseorangan. lni adalah tanda keikhlasan lman dan taqwa. lslam menolak sifat berpura-pura dan munafik yang hanya mempamerkan kebaikan di depan orang dan berbuat kejahatan apabila jauh daripada pandangan manusia. Melakukan kesalahan adalah tabiat semulajadi manusia. Oleh itu apabila mereka melakukan kesilapan, mereka dituntut agar mengiringi kejahatan tersebut dengan amal soleh kerana ia boleh menghapuskan kejahatan tersebut.

Akhlak dan budi pekerti yang mulia amat dituntut oleh agama. la adalah teras perhubungan dan mu'amalah dalam masyarakat lslam. Dengan akhlak yang baik, keharmonian dan kesejahteraan masyarakat penyayang dapat dilahirkan.

No comments: