Tuesday, December 1, 2009

Mengenali Diri Sendiri

“Biar la, aku hendak menjadi diri aku sendiri”, perkataan ini kadang kala di perdengarkan dengan percuma di telinga kita. Seseorang itu yang berkata demikian telah beriktikad akan menjadi sepertimana dirinya yang dia beranggapan dia telah menjadi dirinya yang sebenar-benarnya.

Perkataan ini juga merupakan satu luahan perasaan tanpa berfikir panjang dan mempertahankan kesalahan dirinya. Perasaan ini di luahkan secara spontan apabila dirinya di kritik, di persenda, atau di kecam oleh orang tertentu.

Dalam kita tidak sedar apa yang kita luahkan ini telah menjadi satu penolakkan terhadap matlamat asas kita di ciptakan. Adakah seseorang itu yakin dia telah menjadi dirinya yang sebenar??
Kehidupan sebagai manusia tidak lebih hanya sebagai hamba,

Firman Allah:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

“Aku tidak menjadikan jin dan manusia kecuali untuk men gabdikan diri kepadaKu”.
(S 51:56)

Firman Allah:

( إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ( 5

“Akan dikau kami sembah dan hanya kepadaMu kami minta pertolongan”. (S
1:5)

iaitu hamba kepada Pentadbir sekian alam, hamba kepada Yang menguasai hari pembalasan. Apakah tanggungjawab kita sebagai seorang hamba??

Seorang hamba perlu terus menjadi seorang hamba seperti mana yang di kehendaki oleh Tuannya. Jika Tuannya memerintahkannya untuk mengutuskan surat, surat itu perlu di hantar kepada penerima surat yang betul, perlu di hantar pada alamat yang betul dan tidak membuka surat tersebut. Jika di beri arahan, perlulah tunduk dan patuh dengan apa yang diperintahkan.
Kita seperti seorang yang bekerja di salah sebuah organisasi, di mana terdapat pengarah

syarikat sebagai orang paling berkuasa di dalam syarikat. Dan kita hanya bekerja sebagai tukang sapu, atau apa sahaja jawatan yang yang palling rendah dalam organisasi. Bila kontrak telah ditandatangani, kita sudah tentu tidak akan melanggar peraturan-peraturan yang telah syarikat itu tetapkan kerana takut di buang kerja.

Demikian juga jika kita hidup dalam sebuah keluarga, di sekolah, kolej, universiti atau sesebuah nagara. Adakah kita akan melanggar peraturan??

Apatah lagi apabila kita hidup dalam sebuah organisasi dunia yang yang di kuasai oleh Allah S.W.T. Bezanya dengan organisasi Negara yang mempunyai perlembagaan tertentu ialah, bila kita melakukan kesalahan kita akan di masukkan kedalam penjara, tetapi dalam organisasi bawah pemerintahan Allah S.W.T kita akan dimasukkan kedalam api neraka yang ahlinya terdiri dari umat jin dan manusia.

Siapa diri kita sebenarnya?? Apakah hak kita untuk menentukan siapa yang kita akan jadi. Allah telah menetap siapa diri kita sejak dari alam semesta dan sejak dari seluruh bumi dan isinya wujud, sejak dari sebelum ruh kita bertemu jasad dan sebelum pupusnya spesies dinosaur. Oleh itu kita perlu menjadi seperti mana yang Allah yakni Maha Pencipta mahukan, seperti mana Allah tetapkan dan seperti mana yang telah diperintahkan.

Bagaimana?? Kita perlu mencari semula panduan dari al-Quran dan Sunnah melalui ulamak iaitu Tali Allah yang sejak sekian lama kita tinggalkan, dan setiap hari kita semakin melupakannya. Berpeganglah pada Tali Allah dengan erat supaya tidak terlepas, Allah telah menjanjikan kita tidak akan sesat selama-lamanya, sesungguhnya Allah tidak akan memungkiri janji.

Inilah diri kita sebenarnya, inilah identiti kita, inilah jawapan bagi jiwa yang kosong, dan inilah taufik dan hidayah sebagai cahaya yang akan menerangi hidup kita di atas dunia, manerangi kegelapan kita di dalam kubur, dan menerangi kegerunan di padang Mahsyar,dan seterusnya menerangi jalan menuju ke Syurga….wallahu,alam..

No comments: