Saturday, January 28, 2012

PERINGATAN MAULID NABI SAW - BAH 1


Sifat manusia cenderung merayakan sesuatu apabila mereka gembira atas kejayaan, kemenangan, kekayaan dan lain-lain. Bagi orang bukan Islam mereka merayakannya dengan pesta, minum arak sehingga mabuk, tarian, dan bergembira bersama wanita. Termasuk pelajar yang mencari aktiviti untuk menghiburkan hati seperti menonton wayang, bermain futsal dan pelbagai lagi aktiviti yang boleh direncanakan. Demikianlah adat bagi manusia diseluruh dunia sejak zaman-berzaman.

Allah merayakan hari kelahiran para Nabi-Nya
Allah swt meraikan dan merayakan kelahiran para Nabi-Nya dengan Firman Allah: “(Isa berkata dari dalam perut ibunya) Salam sejahtera atasku, di hari kelahiranku, dan hari aku wafat, dan hari aku dibangkitkan” (Maryam: 33).

Firman Allah: “Salam Sejahtera dari kami (untuk Yahya as) dihari kelahirannya, dan hari wafatnya dan hari ia dibangkitkan” (Maryam: 15)

Antara Kemuliaan dan Anugerah Dari Allah swt Ketika Kelahiran Baginda
1. Ketika Baginda Nabi saw dilahirkan, Rasulullah s.a.w lahir dalam keadaan sudah dikhitan (Almustadrak ala shahihain hadits no.4177).

2. Berkata Utsman bin Abil Ash Asstaqafiy dari ibunya yang menjadi pembantunya Aminah ra bonda Nabi saw, ketika Bonda Nabi saw ketika saat melahirkan Baginda Nabi saw, dia(ibu Utsman) melihat bintang bintang mendekat hingga dia takut jatuh ke atas kepalanya, lalu dia melihat cahaya terang benderang keluar dari Bonda Nabi saw hingga menerangi seluruh bilik dan rumah (Fathul Bari Al-masyhur juz 6 hal 583).

3. Ketika Rasulullah saw lahir kemuka bumi beliau langsung bersujud (Sirah Ibn Hisyam).

4. Riwayat shahih oleh Ibn Hibban dan Hakim bahwa Ibunda Nabi saw saat melahirkan Nabi saw melihat cahaya yang terang benderang hingga pandangannya menembus dan melihat Istana Romawi (Fathul Bari Almasyhur juz 6 hal 583).

5. Malam kelahiran Rasul saw itu runtuh singgahsana Kaisar Kisra, dan runtuh pula 14 buah jendela besar di Istana Kisra, dan padamnya api di Kekaisaran Persia yang 1000 tahun tak pernah padam. (Fathul Bari Almasyhur juz 6 hal 583).

Kenapa kejadian-kejadian ini ditaqdirkan oleh Allah swt? kejadian-kejadian besar ini muncul menandakan kelahiran Nabi saw, dan Allah swt telah merayakan kelahiran Muhammad Rasulullah saw di Alam ini, sebagaimana Dia swt telah pula membuat salam sejahtera pada kelahiran Nabi nabi sebelumnya.

Rasulullah saw memuliakan hari kelahiran beliau saw
Ketika Baginda Nabi saw ditanya mengenai puasa di hari isnin, Baginda saw menjawab : “Itu adalah hari kelahiranku, dan hari aku dibangkitkan” (Shahih Muslim hadits no.1162).

Dari hadits ini sebahagian ulama membolehkan merayakan maulid Nabi saw hanya dengan puasa. Tindakan Rasulullah saw jelas memberi pemahaman bahawa hari isnin itu berbeza dari hari-hari lainnya. Jawapan Baginda saw memberitahu secara khusus bahawa sebab berpuasa itu adalah kerana hari kelahiran Baginda saw, ini menunjukkan bagi Baginda saw sendiri sangat prihatin pada hari kelahiran Baginda saw dan ada kelebihan yang besar dari hari-hari lainnya.

Sahabat memuliakan hari kelahiran Nabi saw
Berkata Abbas bin Abdul muttalib ra : “Izinkan aku memujimu wahai Rasulullah..” maka Rasul saw menjawab: “silakan..,maka Allah akan membuat bibirmu terjaga”, maka Abbas ra memuji dengan syair yang panjang, diantaranya : “… dan engkau (wahai nabi saw) saat hari kelahiranmu maka terbitlah cahaya dibumi hingga terang benderang, dan langit bercahaya dengan cahayamu, dan kami kini dalam naungan cahaya itu dan dalam tuntunan kemuliaan (Al-Qur’an) kami terus mendalaminya” (Mustadrak ‘ala shahihain hadits no.5417)

Kasih sayang Allah atas kafir yang gembira atas kelahiran Nabi saw
Diriwayatkan bahawa Abbas bin Abdul muttalib melihat Abu Lahab dalam mimpinya, dan Abbas bertanya padanya: “bagaimana keadaanmu?”, abu lahab menjawab: “di neraka, Cuma diringankan siksaku setiap hari isnin karana aku membebaskan hambaku bernama Tsuwaibah disebabkan gembiranya aku atas kelahiran Rasulullah saw” (Shahih Bukhari hadits no.4813, Sunan Imam Baihaqi Alkubra hadits no.13701, syi’bul iman no.281, fathul baari Almasyhur juz 11 hal 431).

Walaupun seorang kafir yang memerangi Rasulullah ini, tentunya Allah swt berhak menambah siksanya atau menguranginya menurut kehendak Allah swt, namun Allah swt mengurangi azab keatasnya pada setiap hari isnin hanya kerana Abu Lahab telah gembira dengan kelahiran Rasulullah saw lalu menyambutnya dengan membebaskan seorang hamba miliknya.

Walaupun mimpi tidak dapat dijadikan sebagai hujjah dalam hukum syariah namun mimpi dapat dijadikan hujjah dalam manaqib, sejarah dan iktibar. Walau bagaimanapun hal ini dijadikan hujjah sebagai suatu kebenaran kerana Imam-imam diatas yang meriwayatkan hal ini telah mengakui dan tidak mengingkarinya, ini menjadi hujjah bagi kita bahawa hal itu adalah benar.

Sumber : Meniti Kesempurnaan Iman, Habib Munzir al-Musawa

No comments: