Friday, March 4, 2011

BETUL LA AKU BUAT..!! HAKIKATNYA SALAH...!


“Ya Allah tunjukkanlah kepada kami perkara yang benar itu adalah benar dan pandulah kami supaya mengikutinya. Dan tunjukkanlah kami perkara yang batil itu adalah batil supaya kami meninggalkannya.”

Mengapa perlu meminta-minta, memohon dan berdoa? Ini adalah kerana tiada yang lain selain Allah yang berupaya memberi petunjuk kepada kita. Apabila Allah dengan sifat rahmat-Nya memberikan hidayah-Nya kepada seseorang, maka akan terpancarlah Nur Hidayah hingga ke setiap sudut penjuru hatinya dan menerangi kegelapan dalam hati.

Mengapa kita perlu merayu-rayu dan memohon-mohon dari Allah? Ini kerana, demikianlah sifat seorang hamba kepada Tuannya, sifat hamba kepada penciptanya. Sesungguhnya Allah suka akan hambanya yang selalu merayu, meminta-minta n memohon dari-Nya.

Allah juga sangat suka kepada hamba-Nya yang meluahkan isi hati kepada-Nya, bukannya Allah tidak tahu apa yang ada dalam hati kita, tapi Dia mencipta kita untuk kita menyembah-Nya, oleh kerana itu Allah menyukai hamba-Nya yang meluahkan isi hati kepada-Nya. Tatkala diwaktu kita bersembahyang, maka kita berdialog dengan Allah, dan waktu kita berdoa kita meluahkan rasa hati dan menyatakan hajat. Ini adalah sebagai tanda kita mengingati Allah dan yakin Allah adalah sebaik-baik tempat kita bergantung dan berlindung.

Tiadalah yang dapat menunaikan hajat kita kecuali Allah. Ada dari kalangan makhluk yang memberi pertolongan dan memenuhi hajat kita, tetapi hakikatnya Allah yang menggerakkan makhluk lain supaya menolong dan memenuhi hajat kita. Allah juga yang membolehkan kita bergerak kesana kemari bagi melakukan aktiviti harian, Allah telah meletakkan kudrat, kemampuan dan kelebihan dalam jasad kita. Oleh itu, harapan kita hanya disandarkan kepada Allah, rabbul izzati.

Seiring dengan doa kita didalam surah al-fatihah, dalam ayat 6 dan 7, “Tunjukilah kami jalan yang lurus, (iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat”.

Ya Allah, tunjukkan kepada kami jalan yang benar itu adalah benar, bermakna jalan yang akan ditempuhi mestilah perlu diyakini dan dipastikan ia adlah jalan kebenaran. Kadang kala kita merasakan apa yang lakukan kita merasakan ia adalah perkara yang benar, tapi pada hakikatnya dari segi syariat ia bertentangan sama sekali, jika tidak pn ia mungkin masih blum bertepatan dengan sunnah.

Dalam kaedah fiqh ada menyatakan, sesuatu matlamat tidak akan menghalalkan cara dan apa jua kaedah yang digunakan jika cara dan kaedah itu bertentangan dengan syariat islam. Demi mencapai matlamat untuk menegakkan syariat tetapi malangnya kita

menggunakan kaedah yang salah. Terdapat golongan yang ingin mencapai matlamat supaya dapat mendekatkan diri dengan Allah, tetapi menggunakan kaedah dan cara yang terkeluar dari ruh al-Quran dan hadis. Maka muncullah aliran-aliran tarekat dan kumpulan sufi yang sesat dengan melakukan perkara dan berkeyakinan dengan iktiqad yang menyimpang, sehinggakan ada yang mengaku dirinya Nabi, Imam Mahadi dan mendakwa dia boleh berjumpa dengan Allah.

Golongan yang lain pula, dengan melakukan sebahagian kebaikkan, mewujudkan keamanan dan kesengan kepada orang lain maka dia merasakan dia telah berada dalam kebenaran dan terselamat dari azab Allah walau dia melakukan kezaliman.

Terdapat juga golongan yang berpendapat mereka sahaja yang berada di jalan kebenaran dan orang lain berada dalam kebathilan dan kesesetan. Penyakit hati seperti sombong menjadi punca wujudnya keadaan ini. Terutama orang-orang yang diberikan kelebihan dari segi ilmu dan pencapaian, mereka mula berasa sombong dan mendabik dada mengatakan merekalah yang benar dan menyalahkan orang lain. Nabi Muhammad pernah bersabda bermaksud, kelak diakhir zaman orang akan menyalah-nyalahkan orang-orang terdahulu.

Panjatlah doa kepada Allah agar memberi kita hidayah supaya kita tidak berada dalam jalan yang bathil untuk perkara yang kita rasakan benar.

Kadang kala kita melihat sesuatu perkara kita berpendapt ia adlah salah, tetapi pada hakikatnya ia adlah betul. Begitulah yang akan berlaku diakhir zaman seperti mana yang telah digambarkan oleh junjunagn besar kita Nabi muammad s.a.w bahawa di akhir zaman kelak perkara-perkara kebaikkan dilihat sebagai suatu yang buruk dan perkara-perkara keburukan dilihat sebagai suatu perkara yang baik. Orang-orang yang jahil pula diangkat menjadi pemimpin bagi memimpin masyarakat maka sesatlah kebanyakkan manusia. Manakala orang alim pula disingkirkan dan tidak mendapat tempat dalam masyarakat, maka terkuburlah ilmunya.

Berdoalah Allah memberi hidayah-Nya kepada kita serta melimpahkan rahmat-Nya sebanyak-banyaknya kepada kita semua. Insya Allah…

No comments: