Sunday, March 13, 2011

SIAPAKAH GOLONGAN SALAFIYYAH?


Al-salafiah, jika dilihat dari segi bahasa ia menggambarkan suatu tempoh tertentu bagi zaman-zaman lalu. Ini bermakna zaman yang telah berlalu ia diistilahkan dengan salaf, manakala zaman selepasnya diistilahkan dengan khalaf iaitu zaman yang datang selepasnya yang telah meninggalkan zaman salaf.

“Maka Kami jadikan mereka contoh dan pengajaran bagi orang-orang Yang datang kemudian.”
[Al-Zukhruf: 56]

Secara umunya, perkataan salaf bukanlah memberi makna sesuatu yang terpuji, bagi menunjukkan generasi yang terpuji atau baik ialah dengan mengkhususkan perkataan salafussoleh.

Makna salafiyah dari segi istilah harus dilihat makna perkataan itu sendiri iaitu merujuk kepada tiga zaman pertama umur umat Islam iaitu bermula zaman Nabi s.a.w dan sahabat, kemudian zaman tabi’in dan zaman tabi’ tabi’in. ini berdalilkan dari sabda Rasulullah s.a.w diriwayatkan oleh Imam Buhkari dan Imam muslim dari Abdullah ibn Nas’ud.

”sebaik-baik golongan manusia ialah generasi yang sezaman denganku (para sahabat), kemudian geberasi selepas mereka (para tabi’in) dan kemudian diikuti oleh generasi selepas mereka pula (tabi’ tabi’in).”
Ibn Abdul bar r.a (323-463 H) menjelaskan bahawa makna salafiyah ialah khusus merujuk kepada golongan tertentu dari kalangan umat Islam pada ketiga-tiga zaman tersebut.

Imam Ibrahim al Baijuri mentakrifkan makna al-salaf dengan orang yang berada dalam 500 tahun (semenjak dari zaman Rasulullah s.a.w dan ada yang mengatakan pada tiga kurun pertama.” Gelaran terbaik untuk masyarakat Islam tiga zaman tersebut ialah kerana mereka merupakan pendukung syiar Islam. Mereka mendapat pedoman asli atau kefahaman yang jelas dari Nabi s.a.w tanpa dipengaruhi unsur-unsur lain. Fahaman atau warisan Islam mula dipengaruhi unsur-unsur lain bermula pada penghujung zaman ini, maka wujud pelbagai perkara bid’ah dalam agama. Munculnya golongan sesat yang memahami agama berpandukan apa yang mereka sangkakan benar padahal ia adalah bertentangan dengan jalan kebenaran.


“Dan Bahawa Sesungguhnya Inilah jalanKu (ugama Islam) Yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan Yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa”.
[Al-An’aam: 153]

Sumber : Ustaz Salahuddin Azarai, "Siapakah sebenarnya al-Salafiyyah."

No comments: