Wednesday, March 2, 2011

PELBAGAI CARA MENCUCIKAN DIRI DAN HARTA MELALUI PENSYARIATAN JENIS-JENIS ZAKAT


Zakat terbahagi kepada dua
i. Zakat nafs (jiwa), juga disebut zakat Fitrah
ii. Zakat maal (Harta)

Zakat Fitrah
Pembayaran zakat fitrah dibayar pada bulan Ramadhan bermula pada 1 Ramadhan hingga 1 Syawal sebelum solat sunat Aidilfitri. Zakat Fitrah wajib dikeluarkan dengan kadar yang tertentu daripada makanan asasi dengan sebab jatuhnya matahari pada akhir Ramadhan dengan syarat yang tertentu, firman Allah Taala.
“Sesungguhnya berjayalah orang yang berusaha membersihkan diri (mengeluarkan fitrah) dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama tuhan (ucap takbir) serta mengerjakan sembahyang.”
Surah Al A'laa : 14-15

Kata Abdullah bin Omar, “Bahawasanya Rasulullah mewajibkan Zakat Fitrah pada bulan Ramadhan ke atas manusia satu gantang tamar, atau syair, ke atas tiap-tiap orang merdeka, hamba, lelaki atau perempuan dari kalangan orang Islam.
[H.R. Bukhari dan Muslim}


Zakat Harta
Zakat harta boleh ditunaikan pada bila-bila masa, setelah cukup nisab dan cukup haul. Kadar zakat harta ialah 2.5% dari keseluruhan jumlah harta. Secara umumnya zakat harta terdiri dari Naqdan iaitu matawang, binatang ternakkan, tanaman dan buah-buahan, barang-barang perniagaan, barang-barang galian dan rikaz, Al-khalitain dan zakat hutang.

i. Naqdaan (matawang)
Harta ini adalah dari emas dan perak sama ada telah dicetak menjadi matawang atau dalam bentuk ketulan emas. Termasuk juga dalam kategori ini ialah saham-saham yang mempunyai jaminan tetap yang disandarkan nilainya kepada emas atau perak. Dalilnya adalah firman Allah taala.

“Wahai orang-orang Yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendita-pendita dan Ahli-ahli ugama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai Dengan cara Yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (ugama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang Yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka Dengan (balasan) azab seksa Yang tidak terperi sakitnya”.
(At-Taubah:34)


ii. Binatang Ternakan
Binatang ternakan adalah termasuk unta, lembu atau kerbau dan kambing.

iii. Tanaman dan Buah-buahan
Tanaman dan buah-buahan yang dikenakan zakat hanyalah tanaman dan buah yang menjadi makanan asasi manusia di kawasan tertentu berdasarkan kebiasaan. Tanaman dan buah-buahan tersebut mestilah dari jenis yang boleh disimpan dan tahan lama. Di antara tanaman yang dikenakan zakat ialah biji gandum, barli, beras, kacang, jagung dan sebagainya. Di antara buah-buahan pula ialah kurma dan anggur kering.

iv. Barang-barang Perniagaan
Perniagaan ialah suatu aktiviti pertukaran harta dengan barang tertentu dengan tujuan untuk mendapatkan untung.

v. Barang-barang Galian dan Rikaz
Barang-barang galian dan Rikaz ialah emas dan perak yang dikeluarkan dari perut bumi. Barang galian ialah benda yang dikeluarkan dari perut bumi dan kemudian diproses. Barang rikaz ialah barang yang terpendam di dalam perut bumi sejak sebelum munculnya Islam.

vi. Zakat Al-Khalitain
Al-Khalitain ialah dua harta zakat yang telah bercampur dan dimiliki oleh dua orang dengan tujuan melakukan perkongsian atau seumpamanya.


vii. Zakat Hutang
Zakat hutang ialah zakat yang dikenakan keatas harta yang berada di dalam keadaan berhutang. Zakat hutang dikenakan keatas pemberi hutang apabila pemberi hutang mampu mengambil kembali semua jumlah hutang yang diberikannya apabila telah sampai tempoh pembayaran dalam keadaan orang yang berhutang telah mampu untuk membayar hutangnya. Zakat tetap dikenakan walau bayaran hutang masih belum dijelaskan. Zakat dikenakan apabila jumlah hutang itu telah cukup nisabnya setelah dicampur dengan harta yang ada disisinya serta telah berlalunya haul.

2 comments:

m.a.r.i.n.a.r.i.z.u.a.n. said...

bole x bagi objektif pensyariatan ibadat zakat wajib mengeluarkan zakat?....

SuRuR MuHKaMaT said...

saya da tulis dlm entry tajuk peranan zakat, itulah objektifnya...