Saturday, October 2, 2010

Lintasan Hati



Imam al-Ghazali r.h.m telah menyebut tentang khatir dalam kitabnya Minhajul Abidin. Khatir ini atau lintasan hati adakalanya dari Allah s.w.t., adakalanya dari malaikat, adakalanya dari hawa nafsu dan juga dari syaitan.

Khatir yang tidak bertentangan dengan syarak dan amalam orang soleh adalah dari Allah s.w.t dan dari malaikat, cuma yang datang dari Allah s.w.t sifatnya yang batin seperti akidah dan datang dari malaikat yang bersifat zahir seperti dalam masalah ibadah, kerana hanya Allah s.w.t yang mengetahui yang batin dan malaikat hanya mengetahui yang zahir.

Apa yang bertentangan dengan syarak pastinya datang dari hawa nafsu dan syaitan. lintasan yang sentiasa ditolak-tolak oleh keinginan kita biasanya adalah lintasan yang baik kerana fitrah hawa nafsu yang sentiasa kearah keseronokan dan kejahatan.

lintasan yang teruja-uja sangat nak buat adalah biasanya daripada hawa nafsu dan syaitan. kadang-kadang lintasan itu baik tetapi dia ada cucukan halus ke arah ujub, riyak, sombong, istirehat, selamat...itu kena check bebenor sbb takut-takut dari syaitan sebab kadang-kadang syaitan ni pandai, dia menyorok di belakang lintasan2 baik yang dihembus dan dipuji2nya...

khatir yang tidak berkurang dan tidak lemah dengan zikrullah, ia dari hawa nafsu. yang menjadi lemah ia dari syaitan. sebab itu, bila dapat lintasan hati, istighfar dan banyak menyebut Allah dalam qalbu.

Ingat! bukan semua khatir itu yang baik itu dari Allah atau malaikat melainkan kita perhalusi dulu. inshAllah...teman tulis cara nak mengenal khatir yang nampak baguih tapi dari syiatan.

Ala kulli hal, jangan ingat khatir itu tanda kesolehan atau kewalian kita...ia adalah fitrah, dan tawadduk adalah ubat bagi penyakit ujub ini.

Jelas, kita sekali lagi menjadi hamba Allah yang memohon pertolonganNya kerana manusia kl 24 jam nak lwn syaitan memang tak jadi keroje kite yop, hanya dengan bantuan Allah shj kita mampu menang dengan syaitan. Sesungguhnya tipu daya syaitan itu amat lemah.

Sumber: http://anaskusza.blogspot.com/

No comments: