Saturday, August 20, 2011

GURINDAMKU...RAMADAN KARIM...



Ramadan Karim….Ramai orangg berpusu-pusu pergi ke masjid bersemangat untuk sembahyangg jemaah sunat tarawih ketika di bulan puasa, tetapi meninggalkan sembahyang jemaah fardhu lima waktu....utamakan yg fardhu dlu bru yg sunat...turutan perkara afdhal...

Ramadan Karim….Ramai orang ada kesedaran bayar zakat fitrah, sangat bagus kesedaran yang ada...tetapp tidak ramai orang yang ada kesedaran bayar zakat perniagaan, ternakan dan lain-lain bentuk zakat yg sama wajib hukumnya...

Ramadan Karim….Ramai orang bertadarus quran dan berusaha mengkhatamkn quran di bulan puasa...tetapi tidak ramai yang bersungguh mempelajari ilmu tajwid dan tindakan menghentikan majlis ilmu pengajian kelas quran di bulan puasa bkn tindakan yg bijak...

Ramadan karim..setiap langkah dlm hari-hari penuh barakah bagi yang merenung jauh akan kebesaran dan kemuliaannya. Udara yang di sedut menyejukkan perut bg yg ikhlas persembahkan ibadat terbaik, setiap ibadat terasa ringan dan membuihkan nikmat dlm sanubari bagi yg mencari redha smata-mata.

Ramadan Karim...sang bulan mula mnjadi perhatian berbanding sang matahari, taqwim dan waktu msuknya mahgrib mula di teliti jikalau dulunya tidak dikenali, waktu afdhalnya qiamulail ramai yg bangun ntk sahur klau dlu ramai yg terkorban berkelimpangan di medan perang, ahli keluarga mula mkn semeja tatkala berbuka jikalau dulu kesorangan tanpa berteman...tarbiah yang hebat dr bulan yg mulia.

Ramadan Karim…Dlm sahur itu ada barakah...maka bersahurlah walau dengan seteguk air, barakah itu umpama kita melakukan sesuatu kmudian mendapat hadiah berganda-ganda...ada hadiah misteri yg menanti...

Ramadan Karim...jasad yang dulunya malas untuk bergerak menjadi rajin untuk bangun dan duduk berkali-kali menunaikan solat sunat tarawih, kepala mendapat pahala dengan kerapnya memakai kopiah di malam hari, kaki pun dapat pahala dengan laju melangkah ke masjid dan surau, hubungan dengan jasad lain mnjadi rapat bila berjumpa ketika berjemaah, senyuman di wajah, tangan juga ringan bersalaman...pahala yang berganda dari keberkatan Ramadan.

Ramadan Karim...ada sebahagian saudara kita bersemangat bulan lepas dengan smngat yang berkobar-kobar ketika BERSIH 2.0, sanggup hadapi apa saja dan bangkitnya kekuatan yang luar biasa dari semangat yang berkobar. Keadaan yang sama perlu di wujudkan dlm bulan ramadan, lakukan BERSIH 3.0 pada bulan ini dengan smangat yang sama.

Ramadan Karim..BERSIH 2.0 dengan matlamat bersihkan sistem undi pilihan raya malaysia, maka lebih penting lg kita anjurkan BERSIH 3.0 bagi membersihkan jiwa dari dosa, bersihkan jasad dari tabiat munkar dan bersihkan harta dari perkara haram dan syubhat.

Ramadan Karim...masjid menjadi meriah dengan ramainya orang pergi ke masjid, tidak seperti dulu hanya ada imam dan bilal. tadarus quran mula kedengaran di rumah-rumah n masjid begitu juga bacaan smbahyag di malam hari, malaikat juga terpaksa kerja lebih dari biasa sebab makin ramai yang mengadakn majlis zikir. yang kdekut pun menjadi pemurah dan yang sombong mnjadi pemaaf..indahnya Ramadan..

Ramadan karim...Nama Allah dan pujian ke atas Allah serta solawat ke atas Baginda nabi lebih banyak di bulan ini, dahi juga bnyak melakukan sujud, anggota badan pula bnyak melakukan kebaikkan dan takut melakukan kemungkaran, pahala iktikaf di masjid jugak meningkat dengan banyaknya masa berada di masjid, sembahyag sunat tahayatul masjid, qobliah dan ba'diah rasa ringan ja di kerjakan...indahnya Ramadan.

Ramadan Karim...sangat rugi orang yang tidak diampunkan dosanya setelah berlalunya Ramadan, gambaran bulan pengampunan, Pengasihnya Allah lagi Maha Pengampun, buktinya ialah turunnya al-Quran pda bulan ini dan terdapatnya lailatul qadar yang menjadi malam terbaik bandingannya lebih baik dari 1000 bulan. Apa lagi nikmat Allah yang dapat kita nafikan?

Ramadan Karim...tibanya fasa terakhir bulan, terdptnya malam yang terbaik dari seribu bulan, bagi yang menghayati makin terasa nikmatnya, bg yang lalai makin terasa bosan. Bagi yang cintakannya, mula terasa sedih dan hiba, bagi yang mengabaikannya terasa riang gmbira. Terasa indah bg yang menang dlm mujahadah, rasa kehambaan bagi bertaqarrub, rasa kemanisan bagi yang mendapat redha..

No comments: