Wednesday, February 2, 2011

MENGAKUI KEBESARAN-NYA DAN MENGINSAFI KELEMAHAN DIRI


Allah berfirman, "Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepada-Nya".
Nabi S.A.W bersabda, "sesungguhnya apabila Allah mencintai sesuatu kaum, maka Allah akan menguji mereka. Sesiapa yang redha, maka Allah akan redha kepadanya".

Orang yang redha dengan Allah ialah orang yang redha dengan segala keputusan Allah. Apabila takdir yang ditetapkan oleh Allah bertentangan dengan apa yang keinginannya seperti tidak mendapat sesuatu yang dihajati, kehilangan sesuatu yang dicintai, berlaku sesuatu yang buruk dia tidak menjagkakannya, dilanda musibah, bencana, penyakit atau kesulitan, hatinya tetap redha dengan semua ini. Ini kerana dia yakin bahawa semua yang berlaku adalah ketentuan n keputusan yang Maha kuasa, Tuan yang memiliki seluruh alam ini, dengan kuasa Allah kta tidak mungkin dapat mengubah dan menentang kuasa Allah.

Seorang hamba tidak boleh mempertikaikan keputusan yang telah ditetapkan oleh Allah dengan berkata "seandainya.., kalaulah.., mengapa begini.." dan sebagainya,hendaklah kita menyakini bahawa dengan segala yang berlaku adalah dari keputusan dan ketentuan Allah yang Maha bijaksana dan maha Adil. yakinlah bahawa Allah tidak menetapkan sesuatu untuk hamba-Nya yang beriman kecuali adanya kebaikkan dan hikmah yang tersembunyi.

Oleh itu, hendaklah kita berbaik sangka kepada Allah dan jangan kita lalai dari mengingati-Nya.Sedarlah wahai teman-temanku, kita hanyalah hamba yang yg hina, hamba yang lemah, hamba yang tidak memiliki apa-apa, maka tunduk dan patuhlah dengan merendahkan diri kepada ketentuan Allah.

jangan sombong dengan apa yang kita miliki, sesungguhnya ia milik Allah, pinjaman yang perlu dikembalikan semula.bersifat zuhudlah bagi orang-orang yang menyedarinaya...bila Allah mahu kita hancur, maka hancurlah kita....kalau Allah mahu kita dicabut nyawa pada ketika ini, maka redhalah kita.

Sumber: Nasihat-Nasihat Agama dan Wasiat-wasiat keimanan, karya Habib Abdullah bin Alwi al-Hadad.

No comments: