Wednesday, April 24, 2013

Hubungan Ulamak dengan Pemerintah



Ulamak tidak menganjurkan supaya kita kerap berkunjung ke tempat-tempat orang berkuasa atau pemimpin dari kalangan kita atau ke istana dan kediaman mereka, malah terdapat ulamak yang sangat tegas dalam perkara ini.

Perkara ini jelas bahawa manusia itu hatinya mudah terpesona dan terpaut dengan kekayaan dan kemegahan, terutama ketakjuban kekayaan para pemimpin. Hal ini sangat bertepatan dengan hadis Nabi saw di manaNabi saw bersabda “makin dekat seseorang dengan pemerintah maka makin jauh dirinya dari Allah SWT.”

Terdapat sebuah hadis Nabi saw menggambarkan pada hari kiamat kelak ada disediakan tempat khas dalam neraka untuk ulamak yang mengampu pemimpin serta riak dengan amalan dan ilmunya.

Malah Allah membenci orang-orang yang selalu mengunjungi pemimpin.

Terdapat Ulamak pernah berkata, “sebaik-baik pemimpin ialah pemimpin yang selalu pergi megunjungi ulamak, dan seburuk-buruk ulamak ialah ulamak yang selalu mengunjungi ke rumah pemimpin.”

Ulamak juga berpesan jika kamu melihat seorang yang faqeh tapi dia mempunyai hubungan yang rapat dengan pemimpin maka dia adalah seorang pengampu.

Pernah diceritakan bahawa Tuan guru Husin al-banjari disajikan makanan oleh Sultan kedah dengan menggunakan peralatan yang dibuat daripada emas, lantas beliau serta merta keluar dari majlis tersebut.

Cuba fahami dan renungkan mengapa ulamak salaf bertindak menjauhi para pemimpin dan penguasa.
Imam Sufyan at-Thauri apabila utusan khalifah Harul ar-Rashid datang membawa surat dari khalifah, Imam Sufyan at-Thauri bertindak mengendahkan dia.

Imam Sufyan at-Thauri mengatakan bahawa Khalifah Harun adalah pemimpin yang zalim hanya kerana Khalifah Harun meninggalkan bidang dakwah dan memilih menjadi khalifah.

Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis, “Siapa yang redha dengan kezaliman pemimpin, maka dia bukan dariku dan aku bukan dari dia dan dia tidak akan dapat minum dari telagaku”.

Ulamak itu pewaris bagi para Nabi dan Rasul, Nabi saw menolak tawaran wanita, harta dan jawatan, ia sebagai panduan bagaimana sikap Ulamak Rabbani dalam menghadapi pemimpin.

“Allah menganugerahkan harta dan dunia pada sesiapa sahaja tapi Allah SWT tidak mengurniakan ilmu dan agama kecuali kepada orang yang Dia cintai.”

Diri kita menjadi hina tatkala kita yang dimuliakan Allah tapi tunduk kepada pemerintah.

Ulamak itu adalah pewaris para Rasul selagi mana mereka tidak bergaul dengan pemerintah.

Nabi saw bersabda, “Siapa yang berjalan menuju kepada pemerintah yang zalim dan redha dengannya dia akan masuk neraka”.

Dan Nabi saw bersabda lagi, “Jangan berkumpul dengan ahli bid’ah, dengan pemerintah dan perempuan”.
Malah Ulamak salaf terkenal bernama Imam Sufyan at-Thauri pernah berkata, “kalau diminta mengajar al-Quran sekali pun jangan pergi”

Begitu juga kisah yang berlaku pada Imam Malik apabila Khalifah meminta Imam Malik mengajar kitab di istana, Imam Malik berkata “ilmu itu didatangi bukan dipaggil”

Begitu juga Ulamak yang bernama Hammad ibn Salamah bila mana menteri menyuruh Hammad ibn salamah pergi ke Istana menyelesaikan suatu masalah tapi Hammad menyuruh Menteri itu dating sendiri kepada nya untuk bertanya.

Nabi SAW bersabda, "Manusia yang paling berat siksanya pada hari kiamat kelak adalah pemimpin yang memimpin ke arah kesesatan dan orang yang pandai bersandiwara." [HR. Imam Ahmad]

Arrasoil al-Qaiyimah Wal Muqtathofatul Hammah

No comments: