Tuesday, November 29, 2011

TUJUAN MENULIS MELAUI SALURAN BLOG



Sebagai seorang pelajar dan sampai habis umur pun akan bergelar sebagai seorang pelajar, adalah lebih baik setiap apa yang hendak ditulis untuk disampaikn kepada orang ramai adalah hasil dari pengajian, kajian, pemahaman hasil dari pertanyaan kepada guru, dan juga setelah berusaha gigih dalam menambah ilmu.

Apabila ilmu telah dituntut, adalah menjadi satu kewajipan kepada setiap orang yang menuntut ilmu bagi menyampaikannya bagi mencapai matlamat menuntut ilmu seperti yang telah digariskan oleh para Ulamak iaitu tujuan menuntut ilmu itu adalah untuk menghilangkan kejahilan, untuk diamalkan dan untuk disampaikan.

Malah tanggungjawab bagi penuntut ilmu bagi menerangkan, memperbetulkan dan memahamkan orang ramai akan sesuatu masalah terutama perkara yang penting tapi dipesongkan oleh orang. Apabila ilmu yang kita pelajari, tiba-tiba kita melihat akan seperti ada orang yang cuba menyebarkan kefahaman ilmu yg kita pelajari dengan kefahaman yang berbeza, maka dalam keadaan ini kita patut melakukan beberapa perkara.

Pertama ialah dengan memahami terlebih dahulu apa isi kandungan kefahaman yang kita rasakan ada kesilapan tadi, kedua ialah dengan membezakan dan membuat perbandingan antara text kefahaman tadi dengan kefahaman yang kita pelajari. Ketiga ialah dengan melakukan keseimbangan dalam menilai di mana kita menyatakan akan kebenarannya dan menyangkal kesilapan dengan tidak merendahkan pendapat dan kefahamannya.

Dalam pada itu, setelah saya mempelajari akan perbahasan berkaitan apa yang saya pelajari lalu memahami isu akan penentangan, perbezaan dalam menghuraikannya dan perdebatan yang berlaku, maka saya cuba menerangkan apa yang saya fahami dari pengajian dan penerangan guru-guru dan tokoh-tokoh berkaitan dengan masalah-masalah yang timbul.

Sudah tentulah tulisan yang saya tulis tidaklah seberapa dan langsung tiada kehebatannya jika di ukur tahap ilmu dan IQ yang saya miliki, tapi ini adalah keyakinan dan kefahaman saya hasil dari usaha keras memahaminya dan dari pertolongan Allah taala tentunya. Ini adalah sebahagian dari proses pembelajaran saya dengan niat memantapkan lagi ilmu yang ada, diperbetulkan jika ada salah faham, memperbetulkan salah faham yang ada dan niat yang utama adalah untuk berbakti dan memberi sumbangan dalam agama Allah taala serta bagi mendapatkan redha-Nya.

Semoga Allah menjahui saya dari kesesatan dan sentiasa memandu saya di jalan yang lurus, setiap apa yang saya tulis adalah untuk perbincangan dan bukan sebagai bukti dan hujah, ia hanya sebagai bahan tambahan bagi memantapkan pemahaman. Peringatan untuk diri bahawa kita bertanggungjawab dengan apa yang ditulis, cuba elakkan dari menulis sesuatu yang menyesatkan dengan melakukan kajian yang mendalam terlebih dahulu. Tiada daya usahaku melainkan dari pertolongan Allah taala..

No comments: