Terdapat
skim pelaburan emas menawarkan pelan yang berasaskan kepada elemen hibah dan
jaminan beli balik.
Jamin/Janji
Beli Balik Menyalahi Syarak
Jika
sekiranya terdapat perjanjian antara dua pihak (muwa’adah) untuk membeli balik
emas pada masa tertentu, maka ia menyalahi syarak, dan menyamai jual beli emas
bertempoh yang dilarang syarak. Namun jika tidak memberikan apa-apa janji untuk
membeli balik emas pada tempoh tertentu, maka dari sudut hukum asalnya ia
adalah tidak menyalahi syarak.
Hibah Boleh
Menjadi Riba
Pemberian
hibah atau diskaun yang dilakukan secara sukarela dan tidak membawa kepada
unsur riba adalah dibenarkan. Pemberian hibah akan menjadi riba sekiranya
pembelian emas hanya helah bagi menutup pinjaman yang dijamin dipulangkan. Dalam
kes sebegini, emas adalah helah yang dimasukkan untuk menghalalkan transaksi
riba.
Kemasukan helah
dalam transaksi jual beli boleh diketahui jika sekiranya kewujudan emas sebagai
subjek jual beli adalah tidak dimaksudkan. Sebaliknya yang dimaksudkan oleh
para pelabur ialah jaminan penerimaan sejumlah wang daripada pelaburan. Namun
demikian, untuk mengatakan bahawa kemasukan emas adalah sebagai helah bagi
menutup transaksi riba, ia memerlukan kepada bukti atau qara’in.
Sumber: International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk Pelaburan Emas Di Malaysia.
No comments:
Post a Comment