Thursday, September 15, 2016

PELABURAN EMAS HIASAN


Kaedah pelaburan emas hiasan adalah dengan membeli emas perhiasan dan menyimpannya sehingga harganya naik untuk dijual bagi mendapatkan keuntungan. Kebiasaannya barang perhiasan wanita adalah diperbuat daripada emas berketulenan 22 karat atau dipanggil emas 916. Namun pada akhir-akhir ini, syarikat-syarikat emas mula mengeluarkan produk emas hiasan berketulenan 24 karat atau 999.

Kelebihan dan Kekurangan Emas Perhiasan Dalam Pelaburan
Berbanding dengan emas berketulenan 999 dalam bentuk jongkong atau syiling, pelaburan emas perhiasan 916 memakan masa yang lebih lama untuk memberikan keuntungan. Ini kerana susut nilai barang kemas adalah tinggi iaitu dalam lingkungan 15-30%. Harga emas perhiasan juga perlu mengambil kira kos pertukangan yang bergantung kepada kesenian dan kesukaran membentuknya. Namun kelebihannya ialah emas perhiasan diterima untuk diletakkan di pusat pajak gadai untuk memperoleh pinjaman dengan mudah.

Emas Perhiasan Adalah Item Ribawi
Pendapat majoriti ulama dan sebahagian menukilkan bahawa ia merupakan ijmak bahawa emas perhiasan tetap dikira sebagai item ribawi. Maka tidak boleh ditukar antara emas perhiasan dengan emas lain samada emas perhiasan atau bukan hiasan kecuali dengan persamaan kadarnya (timbangan). Antara yang menukilkan ijmak ialah Ibn Abd al-Barr di dalam kitabnya al-Kafi. Oleh itu, pembelian emas perhiasan perlulah memenuhi syarat jual beli emas ketika majlis akad.

Unsur Pertukangan Sebagai Tambahan Harga
Manakala ada segelintir ulama seperti Ibnu Taymiyyah yang mengharuskan pertukaran emas dengan emas perhiasan dengan tidak bersamaan timbangan, iaitu dengan mengira bahawa lebihan timbangan adalah sebagai harga bagi pertukangan emas hiasan dan selama mana tidak ada maksud menjadikannya sebagai matawang. Berdasarkan pendapat kedua ini, maka emas perhiasan tidak dianggap sebagai item ribawi sebaliknya sebagai barangan dan hukum jual beli emas perhiasan boleh dilakukan secara tangguh dan ansuran.

Walau bagaimanapun, perlu diteliti dari sudut adakah ‘illah yang menjadi sandaran pendapat tersebut iaitu dengan mengambil kira nilai pertukangan masih wujud? Berdasarkan tinjauan terhadap beberapa iklan jualan emas hiasan, didapati bahawa unsur pertukangan tidak diambil kira. Jika demikian, ia adalah sama dengan emas jongkong yang merupakan item ribawi. Ini kerana pendapat yang menafikan unsur riba dalam emas hiasan adalah bersandarkan kepada harga pertukangan.

Sumber: International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk Pelaburan Emas Di Malaysia.



No comments: