Fatwa
Syekh ‘Athiyyah Shaqar.
Puasa enam hari di bulan Syawal
sangat dianjurkan tetapi tidak wajib melakukannya. Terdapat hadis menyatakan kelebihan
puasa enam di bulan syawal: “Siapa yang melaksanakan puasa Ramadhan,
kemudian di iringi dengan enam hari di bulan Syawal, maka seperti
dia berpuasa sepanjang tahun”. (HR. Muslim).
Dalam
hadis riwayat at-Thabrani, maksudnya “Siapa yang melaksanakan puasa Ramadhan
dan ia mengiringinya dengan enam hari di bulan Syawwal, ia akan keluar
dari dosanya seperti hari ia dilahirkan ibunya”.
Kelebihan
puasa enam syawal diperolehi sama ada dilaksanakan pada awal bulan, pertengahan
atau pun di akhir bulan Syawal, dilaksanakan berturut-turut atau pun
terpisah-pisah. Meskipun afdhal dilaksanakan di awal bulan dan dilaksanakan
berturut-turut. namun kelebihan ini hilang bersama berakhirnya bulan Syawal.
Bagi
mereka yang wajib mengadha puasa Ramadhan dapat melaksanakan puasa enam
hari di bulan Syawwal ini dengan niat puasa Qadha’. Cukup dengan
puasa Qadha’, maka ia mendapatkan pahala puasa enam hari di bulan Syawal
dengan niat melakukan puasa qadha dan puasa enam. Jika puasa Qadha’ dilaksanakan
tersendiri dan puasa enam hari di bulan Syawwal dilaksanakan tersendiri iaitu
dilakukan secara berasingan, maka itu adalah lebih afdhal.
Akan
tetapi para ulama Mazhab Syafie berpendapat, “Pahala puasa enam hari di bulan
Syawwal dapat diperoleh dengan melaksanakan puasa Qadha’, meskipun tidak
diniatkan, hanya saja pahalanya lebih sedikit dibandingkan dengan niat.
Disebutkan dalam Hasyiyah asy-Syarqawi ‘ala at-Tahrir karya Syekh
Zakariya al-Anshari, juz. I, hal. 427, teksnya: “Jika seseorang melaksanakan
puasa Qadha’ di bulan Syawal, sama ada Qadha’ puasa Ramadhan,
atau menqadha’ puasa
lain, atau nazar, atau puasa sunnat lainnya, dia akan mendapat pahala puasa enam
hari di bulan Syawal. Kerana intinya adalah adanya puasa enam hari di bulan
Syawwal,
Pahalanya
diperoleh meskipun tidak diniatkan, demikian menurut pendapat yang dijadikan
pedoman sebagaimana yang dinyatakan pengarang al-Bahjah. Pahalanya tetap
diperoleh apakah dengan fardhu atau pun dengan sunnat, yang penting tidak
menafikan niatnya, tujuannya tercapai apakah diniatkan atau pun tidak
diniatkan.
Berdasarkan
pendapat diatas, bagi seseorang yang merasa berat untuk melaksanakan puasa qadha’
Ramadhan dan sangat ingin melaksanakan puasa qadha‟
tersebut pada bulan Syawal,
ia
juga ingin mendapatkan pahala puasa enam hari di bulan Syawal, maka bolehlah
berniat melaksanakan puasa qadha’ dan puasa enam hari di bulan Syawwal,
atau berniat puasa qadha’ saja tanpa niat puasa enam hari di bulan Syawwal,
maka puasa sunnat sudah termasuk ke dalam puasa wajib. Ini merupakan kemudahan
dan keringanan syarak sepertimana tidak boleh terikat dengan mazhab tertentu,
juga tidak boleh menyatakan mazhab lain batil.
Sumber : Ustaz Abdul Somad
No comments:
Post a Comment