Rukun Jual Beli
Jual beli emas termasuk
barang perhiasan emas mestilah memenuhi semua rukun jual beli yang digariskan
oleh Syarak, iaitu:
1. Pihak
yang berakad (Penjual dan Pembeli). Pihak yang berakad mestilah orang baligh, berakal, dan rasyid. Tidak sah jual beli dengan orang gila atau
kanak-kanak samada mumayyiz atau tidak mumayyiz. Akad oleh kanak-kanak yang
mumayyiz adalah tidak sah kerana jual beli ini melibatkan barang yang tinggi
nilainya
2. Item
pertukaran (Emas)
3. Sighah (Ijab
dan Qabul) menurut uruf yang diamalkan. Kedua-dua pihak mestilah saling redha-meredhai,
tanpa ada unsur paksaan, tekanan, dan eksploitasi. Sekiranya suatu transaski
tidak memenuhi salah satu rukun jual beli, transaksi tersebut dikira tidak sah.
Harga Belian (al-Thaman)
Harga emas diketahui dengan
jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad / kontrak
Barang Belian (al-Muthman)
Emas hendaklah wujud, dan dimiliki sepenuhnya oleh
pihak penjual. Tidak sah jual beli sesuatu yang tidak wujud dan juga jual beli
sesuatu yang tidak dimiliki oleh penjual. Emas itu juga boleh diserahkan kepada
pembeli atau wakil pembeli.
Spesifikasi emas diketahui
oleh penjual dan pembeli dengan melihat sendiri emas yang hendak dibeli atau melihat
contoh atau katalog, ini biasanya berlaku semasa proses pemesanan/tempahan
sebelum akad/kontrak dilaksanakan.
Penentuan/Ukuran Emas
Ukuran emas adalah berdasarkan ketulenan emas
samada mengikut standard lama berasaskan karat (seperti emas 24 karat), atau
standard baru berasaskan peratusan (seperti emas 999), jongkong
emas boleh didapati dalam unit gram seperti 5g, 10g, 50g, dan 100g. Penentuan sifat juga mestilah mencakupi bentuk
emas, samada dalam bentuk syiling, wafer, jongkong dan sebagainya, Timbangan
emas secara tepat juga adalah suatu yang disyaratkan dalam penentuan sifat
emas.
Persamaan Kadar Dua Item yang
Sama Jenis
Syarat ini hanya khas bagi
pertukaran dua item yang bersamaan jenis, contohnya jual beli atau pertukaran
antara emas dengan emas, atau antara perak dengan perak. Di dalam transaksi
pertukaran ini, kedua-dua item hendaklah bersamaan kadar dari sudut timbangan
dan kualiti.
Sighah (Ijab dan Qabul)
Sighah ialah keredhaan
kedua-dua pihak untuk memetrai kontrak jual beli. Sighah boleh berlaku melalui
pertuturan atau ucapan, atau suatu yang boleh mengambil hukum pertuturan
seperti tulisan dan seumpamanya. Manakala jual beli secara Mu’ataah
(serah-hulur) juga adalah sah. Ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan
menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya.
Syarat Khusus Jual Beli Emas
Transaksi pembelian atau
penjualan emas mestilah memenuhi syarat berikut:
1.
Syarat
Pertama: Taqabudh (Penyerahan)
Mesti berlaku penyerahan
harga dan juga barang emas, dan penyerahan hendaklah berlaku sebelum kedua-dua
pihak berpisah daripada majlis akad. Pembayaran boleh dengan pelbagai cara sama
ada secara tunai, cek yang diperakui, kad debit atau akad kredit dan pemindahan
wang daripada akaun simpanan atau semasa.
Pembayaran melalui kad kredit
masih dianggap tunai kerana pihak penjual akan mendapatkan harga jualan secara
penuh dari pihak pengeluar kad kredit tersebut. Hutang yang berlaku adalah di
antara pemegang kad dengan pengeluar kad dan bukannya dengan penjual barangan
dan pembeli.
Penyerahan barang emas
hendaklah berlaku secara penyerahan hakiki seperti penyerahan emas secara fizikal
atau berpindah tanggungjawab jaminan daripada penjual kepada pembeli atau kemampuan
pembeli untuk mendapatkan barang beliannya pada bila-bila masa tanpa ada
halangan.
Rasulullah Sollallahu alaihi
wasalam bersabda: “(Jual beli atau pertukaran) Emas dengan emas, perak
dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, dan
garam dengan garam, hendaklah dengan kadar yang sama (timbangan atau sukatan),
dan hendaklah beserta penyerahan bersama (oleh kedua-dua pihak). Sekiranya ia
berlainan jenis, maka berjual belilah sebagaimana yang anda mahu jika dibuat
secara penyerahan dari tangan ke tangan (oleh kedua-dua pihak)”. (HR.
Muslim)
Berkata al-Imam Al-Nawawi
dalam Syarah Sahih Muslim: “Perkataan ‘yadan bi yadin’ (penyerahan
serentak/bersama) adalah hujah bagi seluruh ulama tentang kewajipan berlaku taqabud,
walaupun berlainan jenis”.
2.
Syarat
Kedua: Tiada Penangguhan
Transaksi jual beli emas
hendaklah berlaku secara lani (Spot)dan tidak boleh berlaku sebarang
unsur penangguhan, samada dalam penyerahan harga atau dalam penyerahan emas. Terdapat
perbezaan pandangan ulama di dalam hal kelewatan penyerahan emas dalam tempoh
kurang daripada tiga hari ini. Namun pendapat yang tidak membenarkan berlakunya
kelewatan walaupun tempohnya kurang daripada tiga hari lebih selamat untuk
diikuti. Oleh itu, kelewatan penyerahan emas yang melebihi tempoh tiga
hari selepas akad jual beli adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Abu Saied al-Khudri
meriwayatkan bahawa Nabi Sollallahu alaihi wasalam bersabda: “Dan jangan
berjual beli item-item tersebut dengan salah satunya tiada (ketika akad) dan
yang satu lagi ada (ketika akad)”. (HR. al- Bukhari)
Rasulullah Sollallahu alaihi
wasalam melarang jual beli al-Sarf secara hutang, seperti mana hadis
berbunyi: “Rasulullah S.A.W. melarang jual beli emas dengan perak secara
hutang”. (HR. al- Bukhari)
Majlis Akad
(Kontrak)
Majlis akad boleh berlaku
dengan pertemuan secara fizikal, ataupun secara maknawi. Contoh majlis akad
secara maknawi ialah ijab dan qabul melalui telefon, sistem pesanan ringkas
(sms), emel, faksimili, video maya dan lain-lain. Tetapi disyaratkan dalam
semua bentuk majlis akad tersebut, hendaklah berlaku taqabudh(penyerahan)
ketika majlis akad, contohnya melalui penyerahan secara wakalah(wakil).
Majlis akad secara bertulis
akan hanya bermula apabila ianya diterima oleh pihak yang berkontrak.
Contohnya, pembeli menandatangani akad jual beli dan kemudian menghantarnya
melalui pos kepada penjual. Selepas tiga hari, akad yang ditandatangani tersebut
sampai ke tangan penjual, maka bermulalah majlis akad tersebut pada waktu itu Jika
pihak penjual bersetuju, maka akad tersebut perlu disempurnakan oleh penjual
dengan menandatanganinya, dan barang belian hendaklah diserahkan kepada pembeli
secara hakiki atau hukmi.
Urusniaga Bebas Dari Unsur
Yang Dilarang
Transaksi jual beli hendaklah
bebas daripada unsur-unsur riba, perjudian, gharar, dan kezaliman. Jika
sekiranya terdapat unsur-unsur tersebut, transaksi jual beli adalah dikira
tidak memenuhi kriteria syarak.
Sumber:
1. International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance (ISRA). Analisis Syariah Terhadap Produk-Produk Pelaburan Emas Di Malaysia.
2. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/parameter-pelaburan-emas
2. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/parameter-pelaburan-emas
No comments:
Post a Comment