Rasulullah
SAW bersabda: "Barang siapa merintis (memulai) dalam agama Islam sunnah
(perbuatan) yang baik maka baginya pahala dari perbuatan tersebut juga pahala
dari orang yang melakukannya (mengikutinya) setelahnya tanpa berkurang
sedikitpun pahala mereka, dan barang siapa merintis dalam Islam sunnah yang
buruk maka baginya dosa dari perbuatan tersebut juga dosa dari orang yang
melakukannya (mengikutinya) setelahnya tanpa berkurang dosa-dosa mereka
sedikitpun” (HR Muslim)
Hadis ini menerangkan
kelebihan orang yang menjadi perintis, pengasas, pelopor, atau penggerak kepada
orang lain melakukan kebaikan. Maksud “sesiapa sahaja” dalam hadis termasuk di
sini adalah lelaki atau wanita, tua atau muda, Ustaz atau orang biasa yang
menjadi sebab kepada orang lain melakukan kebaikan dalam urusan agama atau pun
urusan dunia, maka baginya pahala seperti orang yang mengerjakan amal soleh
yang dia anjurkan. Orang yang menyarankan orang lain untuk solat maka dia akan
mendapat pahala seperti mana orang yang solat.
Jika yang melakukannya
seorang maka orang yang menganjur akan mendapat pahala untuk seorang, jika yang
melakukannya seramai sepuluh orang maka dia akan mendapat pahala untuk sepuluh
orang, makin ramai yang melakukannya maka makin banyak pahala yang diperolehi.
Terdapat
perbezaan pendapat ulama berkaitan kadar pahala yang diperolehi. Sebahagian
ulama berpendapat bahawa pahala orang yang memulakan adalah berbeza dengan
pahala orang yang mengerjakan suatu amalan. Ini berdasarkan kaedah fekah
berikut: “Orang yang mengerjakan amalan lebih besar pahalanya”, “Amalan yang
lebih banyak pengorbanan, lebih banyak keutamaan.” Rasulullah SAW bersabda: “pahalanya
tergantung pada usaha yang dikorbankan.” (HR. Muslim)
Sebagaimana
Rasulullah SAW pernah berkata kepada Sayyidah Aisyah: “Pahala kamu
berdasarkan sejauh mana kesusahan amal yang kamu kerjakan.” Sayyidah Aisyah
pernah bertanya: “Bagaimana jika saya pergi haji dengan berjalan kaki, apakah sama
pahalanya dengan menunggang unta?” Nabi SAW menjawab: “Ya, yang lebih susah
maka lebih besar pahalanya.” Imam Nawawi berkata: “Bagi orang yang mengerjakan suatu
amalan maka pahalanya lebih besar walaupun orang yang menganjurkan juga
mendapat pahala.”
Dan
sebahagian ulama berpendapat pahala mereka adalah sama secara hakikat. Imam al-Qurtubi
mengatakan bahawa orang yang memberikan anjuran pahalanya adalah sama dengan
orang yang mengerjakanya.
Ulama bersepakat
bahawa maksud hadis ini melibatkan urusan dunia, jika perkara itu adalah baik
maka tetap diberi pahala. Dalam riwayat Ibnu Mas’ud beliau meriwayatkan bahawa
ada seseorang telah meminta unta kepda Rasulullah SAW untuk dijadikan
tunggangannya. Rasulullah SAW menjawab: “Saya tidak mempunyai unta untuk
dijadikan tunggangan.” Tiba-tiba ada seseorang mengangkat tangan dan
berkata: “Ya Rasulullah, saya boleh menunjukan kepadanya orang yang boleh
memberi kendaraan untuknya.” Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang memberi
petunjuk kepada kebaikan, maka dia mendapatkan pahala sama seperti orang yang
mengerjakannya.”(HR Muslim)
Hadis
riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Setiap ruas
tulang manusia wajib bersedekah setiap hari, di mana matahari terbit.
Selanjutnya beliau bersabda: Berlaku adil antara dua orang adalah sedekah,
membantu seseorang (yang kesulitan menaikkan barang) pada haiwan tunggangannya,
lalu dia membantu menaikkannya ke atas haiwan tunggangannya atau mengangkat
barang-barangnya adalah sedekah.” Rasulullah saw. juga bersabda: “Perkataan
yang baik adalah sedekah, setiap langkah yang dikerahkan menuju salat adalah
sedekah dan menyingkirkan duri dari jalan adalah sedekah.” (HR Muslim)
Dalam hadis
ini menunjukan bahawa pahala diberikan pahala walau tindakan itu dalam urusan
dunia, maka lebih utama lagi jika perkara yang dimulakan itu berkaitan dengan
urusan agama.
Sumber: Majelisrasulullah.com; Habib Alwi
bin Abduraahman Al-Habsyi
No comments:
Post a Comment