Nasab
Nasab beliau yang mulia ialah al-Habib ‘Umar bin Muhammad
bin Salim bin Hafiz bin Abd-Allah bin Abi Bakr bin‘Aidrus bin al-Hussain bin
al-Shaikh Abi Bakr bin Salim bin ‘Abd-Allah bin ‘Abd-al-Rahman bin ‘Abd-Allah
bin al-Shaikh ‘Abd-al-Rahman al-Saqqaf bin Muhammad Maula al-Daweela bin ‘Ali
bin ‘Alawi bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Sahib
al-Mirbat bin ‘Ali Khali‘ Qasam bin ‘Alawi bin Muhammad bin ‘Alawi bin
‘Ubaidallah bin al-Imam al-Muhajir to Allah Ahmad bin ‘Isa bin Muhammad bin
‘Ali al-‘Uraidi bin Ja'far al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zain
al-‘Abidin bin Hussain cucu Nabi, putera kepada pasangan ‘Ali bin Abu Talib dan
Fatimah al-Zahra puteri Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wa alihi wa
sohbihi wasallam
Kehidupan
Kehidupan
Beliau dilahirkan sebelum waktu fajar hari Isnin, 4 Muharram
1383 H bersamaan 27 Mei 1963M di Kota Tarim, Hadramaut, salah satu kota tertua
di Yaman yang menjadi sangat terkenal di seluruh dunia dengan ramainya para
ilmuwan dan para alim ulama yang dihasilkan dari kota ini selama berabad-abad
lamanya. Beliau dibesarkan di dalam keluarga yang memiliki tradisi keilmuan
Islam dan kejujuran moral dengan ayahnya yang merupakan seorang pejuang syahid
yang terkenal, ahli intelektual, penda'wah yang ulung, iaitu Habib Muhammad bin
Salim bin Hafiz bin Shaikh Abu Bakr bin Salim yang juga merupakan Mufti Kota
Tarim al-Ghanna.
Demikian juga kedua-dua datuk beliau, al-Habib Salim bin
Hafiz dan al-Habib Hafiz bin Abd-Allah yang juga merupakan para intelektual
Islam yang sangat dihormati kaum 'ulama dan intelektual Muslim pada zamannya.
Allah seakan-akan telah menyediakan kondisi dan persekitaran yang sesuai bagi
al-Habib ‘Umar melalui hubungannya dengan para intelektual muslim di sekitarnya
serta kemuliaan yang muncul daripada kalangan keluarganya sendiri dan
lingkungan masyarakat di mana beliau dibesarkan.
Beliau telah mampu menghafal Al Qur’an pada usia yang sangat
muda dan beliau juga menghafal banyak teks dan matan dalam ilmu Fiqh, Hadith,
Bahasa Arab dan berbagai-bagai lagi cabang ilmu lain. Beliau turut serta dalam
halaqah ilmu yang dikendalikan oleh ramai ulama-ulama tradisional seperti
al-Shaikh Muhammad bin ‘Alawi bin Shihab, al-Shaikh Fadl Baa Fadl dan juga para
ulama lain yang mengajar di Ribat, Tarim yang terkenal itu. Maka beliau pun
mempelajari ilmu-ilmu agama dan kerohanian dari ayahnya yang meninggal syahid,
al-Habib Muhammad bin Salim, yang daripadanya beliau dapatkan cinta dan
perhatian yang mendalam pada da'wah dan bimbingan keagamaan mengikut cara yang
dikehendaki Allah SWT. Ayahnya begitu memperhatikan al-Habib ‘Umar sewaktu
kecil yang sentiasa berada di sisi ayahnya di dalam halaqah ilmu dan zikir.
Satu ketika berlaku peristiwa tragis saat al-Habib ‘Umar
sedang menemani ayahnya untuk menunaikan solat Jum‘at, ayahnya diculik oleh
golongan komunis, dan beliau yang masih kecil ketika itu pulang bersendirian ke
rumahnya dengan masih membawa syal (kain berupa selendang) milik ayahnya, dan
sejak saat itu ayahnya tidak lagi kelihatan. Ini menyebabkan beliau menganggap
bahwa tanggung jawab untuk meneruskan pekerjaan yang dilakukan ayahnya iaitu dalam
bidang da‘wah disampaikan melalui syal ayahnya, ibarat sebuah bendera
perjuangan yang diberikan kepadanya sebelum ayahnya mati syahid. Sejak itu,
dengan bendera tersebut yang dikibarkannya tinggi-tinggi, ia memulakan secara
bersemangat perjalanan penuh perjuangan, mengumpulkan orang-orang, membentuk
majlis-majlis ilmu dan berda’wah. Perjuangan dan usahanya yang gigih demi
meneruskan perjuangan ayahnya mula membuahkan hasil. Kelas-kelas mulai dibuka
bagi golongan muda mahupun orang-orang tua di masjid-masjid setempat di mana
ditawarkan pelbagai peluang untuk menghafal Al Qur’an dan untuk belajar
ilmu-ilmu agama.
Sesungguhnya al-Habib ‘Umar ialah seorang ulama' yang
benar-benar memahami kitab suci al-Quran sehingga ia telah diberikan sesuatu
kurnia yang khusus daripada Allah, meskipun ketika usianya yang masih muda.
Namun hal ini mula menyebabkan timbulnya kekhuatiran akan keselamatannya dan
akhirnya diputuskan supaya beliau dihantar ke kota al-Bayda’ yang terletak di
tempat yang disebut Yaman Utara. Ini menjadikannya jauh dari jangkauan mereka
yang berniat jahat ingin mencelakakan beliau.
Di sana bermula babak baru yang penting dalam perkembangan
ilmu beliau. Dengan memasuki sekolah Ribat di al-Bayda’ beliau mula belajar
ilmu-ilmu tradisional dibawah bimbingan mereka yang ahli iaitu al-Habib
Muhammad bin ‘Abd-Allah al-Haddar, semoga Allah mengampuninya, dan juga dibawah
bimbingan seorang 'alim mazhab Shafi‘i al-Habib Zain bin Sumait, semoga Allah
melindunginya. Janji beliau terpenuhi ketika akhirnya beliau diangkat sebagai
seorang guru tak lama kemudian. Beliau terus melanjutkan perjuangannya yang tak
mengenal erti lelah dalam bidang da‘wah.
Kali ini tempatnya adalah al-Bayda’ dan kota-kota serta
desa-desa disekitarnya. Tiada satu pun yang tertinggal dalam usahanya untuk
memperkenalkan kembali cinta kasih Allah dan Rasul-Nya s.a.w dalam hati manusia
seluruhnya. Kelas-kelas dan majlis didirikan, pengajaran dimulakan dan
masyarakat dibimbing. Usaha beliau yang demikian gigih menyebabkan dirinya
sentiasa kekurangan tidur dan istirehat. Namun usaha beliau mula menunjukkan
hasil yang besar apabila manusia tersentuh dengan ajaran yang disampaikan
beliau, terutamanya para pemuda yang sebelum itu terjerumus dalam kehidupan
yang kosong dan sia-sia, namun kini telah mengalami perubahan mendalam hingga
mereka akhirnya sedar bahawa hidup ini memiliki tujuan, mereka bangga dengan
indentiti baru mereka sebagai Muslim, mengenakan serban dan selendang (rida')
sebagai cara pakaian umat Islam dan mula menumpukan perhatian mereka demi
meraih sifat-sifat luhur dan pekerti mulia seperti yang ditunjukkan oleh
Rasulullah SAW.
Sejak saat itu, sekelompok besar masyarakat yang telah
terkesan dengan da'wah beliau mula berkumpul mengelilingi beliau dan
membantunya dalam perjuangan da‘wah di bermacam-macam kota, baik besar maupun
kecil di Yaman Utara. Pada masa ini, beliau mula mengunjungi banyak tempat
mahupun masyarakat di seluruh Yaman, mulai dari kota Ta'iz di utara, untuk
belajar ilmu daripada mufti Ta‘iz al-Habib Ibrahim bin Aqil bin Yahya yang mula
menaruh perhatian dan kasih-sayang yang besar terhadap beliau sebagaimana yang
didapatkan daripada Shaikh al-Habib Muhammad al-Haddar sehingga guru beliau itu
menawarkan puterinya untuk dinikahi setelah menyaksikan bahwa dalam diri beliau
terdapat sifat-sifat kejujuran dan kepintaran yang luar biasa.
Tak lama kemudian, beliau melakukan pengembaraan yang
melelahkan untuk menunaikan ibadah Haji di Makkah dan menziarahi makam
Rasulullah SAW di Kota Madinah. Dalam perjalanannya ke tanah Hijaz, beliau
dikurniakan kesempatan untuk mempelajari beberapa kitab daripada para ulama
yang terkenal di sana, terutama daripada al-Habib 'Abdul Qadir bin Ahmad
al-Saqqaf yang telah menyaksikan bahawa di dalam diri al-Habib ‘Umar, terdapat
semangat pemuda yang penuh kecintaan terhadap Allah dan Rasul-Nya SAW dan
seorang yang bersungguh-sungguh dalam menyebarkan ilmu dan keadilan kepada umat
manusia, sehingga beliau benar-benar dicintai al-Habib Abdul Qadir selaku
salah-seorang gurunya yang utama. Beliau turut dikurniakan kesempatan untuk
menimba ilmu dan mendapatkan bimbingan daripada kedua-dua simbol keadilan di
Hijaz, yakni al-Habib Ahmed Mashur al-Haddad dan al-Habib 'Attas al-Habashi.
Sejak itulah nama al-Habib Umar bin Hafiz mula tersebar luas
disebabkan kegigihan usaha beliau dalam menyeru manusia kepada agama Islam dan
memperbaharui ajaran-ajaran awal yang tradisional. Namun kepopularan dan
kemasyhuran yang besar ini tidak sedikit pun mengurangkan usaha pengajaran
beliau, bahkan sebaliknya. Tiada waktu yang terbuang sia-sia, setiap saat
dipenuhi dengan mengingati Allah dalam pelbagai manifestasi dan cara, dalam
pelbagai situasi dan lokasi yang berbeza. Perhatiannya yang mendalam dalam
usaha menyuburkan keimanan terutamanya terhadap mereka yang berada di
sampingnya, telah menjadi salah satu dari perilaku beliau yang paling dilihat
jelas sehingga membuat nama beliau tersebar luas bahkan hingga sampai ke
seantero dunia masa kini.
Berdakwah, mengajar dan belajar telah sebati dalam jiwa
beliau. Pada tahun 1414H bersamaan 1994M apabila kembali ke tanah tumpah
darahnya, beliau telah mengasaskan sebuah pusat pendidikan Islam yang diberi
nama “Dar al-Musthafa” di Bandar Tarim Hadramaut. Ini berikutan daripada
pelajar-pelajar yang datang dari beberapa Negara Islam untuk menerima didikan
daripada beliau. Diperingkat awal penubuhan Dar al-Mustafa diasaskan atas
beberapa matlamat seperti berikut:-
1. Menimba ilmu syariat dan ilmu-ilmu yang berkaitan
dengannya secara talaqi daripada guru-guru yang berkeahlian dalam bidang
tersebut berserta sanad mereka
2. Membersihkan jiwa serta mendidik akhlak
3. Mengarusperdanakan ilmu-ilmu yang bermanafaat serta
dakwah kepada Allah.
Akhirnya Dar al-Musthafa mampu membangunkan tapak pengajian
sendiri yang dinobatkan secara rasmi sebagai sebuah pusat pengajian dan
pendidikan Islam pada 29 Zu al-Hijjah bersamaan 6 Mei 1997. Kini Dar al-Mustafa
begitu mendapat perhatian daripada pelajar-pelajar seluruh dunia Islam,
ditambah pula graduan-graduannya telah diiktiraf oleh al-Azhar al-Sahrif dan
kebanyakan universiti terkemuka dunia Islam.
Al-Allamah al-Habib Umar al-Hafiz telah banyak menbuat
lawatan dakwah Islami dan menyampaikan ilmu syarak ke negara-negara Islam lain
seperti Syria. Mesir, Sudan, Pakistan, Indonesia, Brunei Darussalam dan Negara
kita Malaysia saban tahun
Karya
Di samping seorang pendakwah, Habib Umar juga seorang
penulis yang produktif. Karya-karyanya tidak terhad kepada ilmu Fiqh sahaja,
bahkan beliau juga mengarang beberapa kitab Tasawuf dan Maulid. Kitab yang
ditulis antara lain:
• Dhiya'ul Lami' (Maulid Nabi Muhammad SAW)
• Dhakhira Musyarofah (Fiqh)
• Muhtar Ahadits (Hadits)
• Nurul Iman (Aqidah)
• Durul Asas (Nahu)
• Khulasah Madad an-Nabawi (Zikir)
• Tsaqafatul Khatib (Panduan Khutbah)
Sumber: http://www.darulmurtadza.com
No comments:
Post a Comment