Habib Munzir
menjelaskan bahawa mengucapkan selamat hari Krismas adalah tidak haram secara
mutlak, tetapi kembali kepada niat seseorang. Jika niat seseorang mengucapkan
selamat hari krismas itu adalah selamat hari lahirnya Nabi Isa bin Maryam,
dengan keyakinan Nabi Isa adalah sebagai Rasullullah dan bukan dengan keyakinan
sebagai anak Tuhan seperti kepercayaan orang Kristian, maka itu dibolehkan. Firman
Allah SWT:
“Dan
kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari
aku meninggal dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali."
Diharamkan mengucapkan
selamat hari Krismas jika niat untuk menghormati keyakinan orang Kristian yang
berkeyakinan bahawa Nabi Isa sebagai anak Tuhan. Seseorang yang mengucapkan
selamat hari Krismas pada nasrani tidak bererti dia murtad dan kufur, kecuali
jika ada pengakuan atas keyakinan triniti atau agama mereka.
Memuliakan agama
lain seperti ingin mengeratkan hubungan dengan mereka agar mereka tertarik pada
kebaikan agama islam maka hal ini menjadi khilaf para ulama, sebahagian ulama
membolehkan dan sebahagian lain tetap mengharamkan.
Menurut Fatwa
Majelis Ulama Indonesia (MUI), yang diharamkan adalah ikut bersama dalam upacara
Krismas bersama orang nasrani.
Syeikh
Wahbah Al Zuhaili pula berpendapat tidak
ada halangan dalam bersopan santun (mujamalah) dengan orang Nasrani, asalkan
tidak bermaksud sebagai pengakuan atas (kebenaran) ideologi mereka.
Syeikh
Mustafa Ahmad Zarqa’ juga berpendapat bahawa ucapan selamat kepada
saudara-saudara Kristian dibolehkan. Beliau menyatakan bahawa ucapan selamat ini
harus dibezakan dengan haramnya bersama merayakan secara langsung, seperti
dengan menghadiri perayaan-perayaan Krismas.
Seorang
muslim yang mengucapkan selamat hari Krismas kepada pemeluk Nasrani hukumnya
boleh menurut majoriti ulama. Ucapan selamat ini perlu bagi umat Muslim yang
memiliki jiran, teman kuliah/sekolah, rakan kerja, atau rakan perniagaan yang beragama
Nasrani.
Para ulama berbeza
pendapat atas sesuatu isu atau hokum adalah kerana tiada dalil yang bersifat sorih
dan qath’ie. Seandainya ada ayat atau hadits sohih yang secara tegas
menyebutkan larangan ucapan selamat seperti hari Krismas, sudah tentu semua
ulama akan bersepakat atas pengharamannya. Namun, ia hanya merupakan ijtihad
dan penafsiran dari nas yang bersifat mujmal, maka seandainya benar ijtihad
itu, mujtahidnya akan mendapat 2 pahala. Dan seandainya salah, maka hanya dapat
1 pahala.
Wallahu a’lam
No comments:
Post a Comment