Nabi Muhammad Salla Allahu a’lahi wasallam bersabda:
“Janganlah kalian berlebihan memujiku sebagaimana kaum Nashrani
berlebihan memuji Isa ibn Maryam”.
Maksud dari hadits ini ialah sanjungan, dan pujian secara
berlebihan, namun jika sanjungan dan pujian dibawah batas berlebihan maka ia
adalah merupakan suatu tindakan terpuji. Jika Hadits ini difahami dengan maksud
larangan untuk melakukan sanjungan dan memuji secara mutlak maka pandangan ini
jelas tidak tepat, tidak munasabah dan tidak akan diucapkan oleh orang Islam
paling bodoh sekalipun.
Telah menjadi kewajipan bagi kita memuliakan orang yang dimuliakan
Allah kerana kita diperintahkan oleh Allah untuk memuliakannya. Memuliakan Nabi
Salla Allahu a’lahi wasallam dengan tidak mensifatkan pada Nabi Salla Allahu
a’lahi wasallam dengan sifat-sifat ketuhanan sama sekali tidak boleh dikategorikan
sebagai kufur atau musyrik. Malah ia diklasifikasikan sebagai salah satu
ketaatan dan ibadah yang besar.
Begitu juga tindakan memuliakan setiap orang yang dimuliakan Allah
seperti para Nabi, rasul, malaikat, shiddiqin, syuhada dan orang-orang soleh
juga termasuk dalam perkara ketaatan dan ibadah. Allah berfirman:
“Demikianlah (perintah Allah), dan barangsiapa mengagungkan
apa-apa yang terhormat di sisi Allah, maka itu adalah lebih baik baginya
di sisi Tuhannya.”
(al-Hajj : 30)
Firman Allah:
“Demikianlah (perintah Allah). dan Barangsiapa mengagungkan
syi`ar-syi`ar Allah, maka sesungguhnya itu lahir dari ketakwaan hati.”(al-Hajj
: 32).
Termasuk juga objek yang wajib dimuliakan adalah Ka’bah, Hajar
Aswad dan Maqam Ibrahim. Ketiga-tiga benda ini adalah batu namun
Allah memerintahkan kita untuk memuliakannya dengan thawaf pada Ka’bah,
mengusap Rukun Yamani, mencium Hajar Aswad, solat di belakang Maqam Ibrahim,
dan wukuf untuk berdoa dekat dengan Mustajar, pintu Ka’bah dan Multazam.
Tindakan tersebut tidak bererti kita beribadah kepada selain Allah dan meyakini
pengaruh, manfaat, dan bahaya berasal dari selain-Nya. Semua hal ini
tidak akan terjadi kecuali dari Allah Subhanahu wata’ala. Perbezaan
antara status Khaliq dan makhluq adalah garis pemisah antara kufur dan iman.
Jika kedua-dua status ini dicampurkan boleh menyebabkan seseorang menjadi kafir,
Wal ‘iyadz billah.
Kedua-dua status Khaliq dan makhluq memiliki hak-hak spesifik.
Namun, Nabi Salla Allahu a’lahi wasallam mempunyai sifat-sifat eksklusif yang
membezakan Baginda dengan manusia biasa dan menjadikan kedudukan Baginda lebih tinggi
dari manusia biasa. Dengan menetapkan sifat-sifat khusus untuk Nabi Salla
Allahu a’lahi wasallam tidak menyebabkan terjadinya campur aduk antara status
Khaliq dan makhluq serta tidak mengangkat status Nabi sehingga menyamai status
ketuhanan.
Sanjungan dan pujian kepada Baginda Nabi Salla Allahu a’lahi
wasallam selagi tidak melampaui batas sehingga menyamakan sifat Nabi dengan
sifat-sifat khusus ketuhanan iaitu memberi manfaat dan bahaya secara independen
(di luar kehendak Allah), kekuasaan yang sempurna dan komprehensif,
menciptakan, memiliki, mengatur, satu-satunya yang memiliki kesempurnaan,
keagungan dan kesucian dan satu-satunya yang berhak untuk disembah dengan
bentuk, cara dan tingkatan tertentu. Seandainya yang dianggap melampaui batas
adalah berlebihan dalam mencintai, taat dan keterikatan dengan Baginda Nabi
maka hal ini adalah sikap yang terpuji dan dianjurkan.
Sumber: Mafahim Yajibu an Tushokhah; Imam Prof. Dr. Sayyid Muhammad bin
Alwi al-Maliki
No comments:
Post a Comment