Sejarah Puasa
Amalan puasa telah diketahui dan diamalkan sejak zaman
sebelum Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam dan para ahli kitab yang hidup sezaman dengan Nabi
saw, ia telah menjadi ijmak(kesepakatan) kaum muslimin. Di dalam al-Quran Allah berfirman:
“Wahai orang-orang yang Beriman! Kamu diwajibkan berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu supaya kamu
bertaqwa.”
Puasa bagi umat Islam telah difardhukan pada bulan sya’ban
tahun kedua hijrah.
Takrif
Dari segi bahasa bermaksud menahan dari sesuatu. Dari segi istilah syarak ialah menahan diri dari
perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sehingga terbenam
matahari di sertai dengan niat.
Penetapan Puasa
1 Rukyah al-Hilal(melihat anak
bulan Ramadhan) pada hari 29 sya’ban malam 30 Sya’ban. Dilihat oleh seorang saksi
yang adil dan bersaksi di depan qadi bahawa dia telah melihatnya. Jika anak bulan tidak dapat
dilihat mungkin kerana awan terlalu tebal atau tiada saksi yang melihatnya maka
di cukupkan 30 hari pada bulan sya’ban. Ini kerana pada asalnya bilangan hari
pada bulan sya’ban adalah 30 hari.
Apabila satu negeri itu telah
menetapkan hari bermulanya puasa, maka negeri-negeri yang berhampiran dengannya
juga diwajibkan berpuasa kecuali bagi negeri-negeri yang jauh maka tidak
diwajibkan. Ukuran jarak jauh adalah berdasarkan kepada matla’(tempat
terbitnya anak bulan).
Kaedah penetapan berdasarkan ilmu falak telah berlaku khilaf, namun ia
dipersetujui oleh ramai Ulama moden termasuk Syeikh Ahmad Muhammad Syakir,
Syeikh Rashid Redha dan Syeikh Mustafa al-Zarqa.
Puasa bagi Orang yang Berpindah Negeri
Seseorang telah melihat anak
bulan puasa kemudian bermusafir ke luar negeri, dia perlu berpuasa seperti mana
puasanya orang di negeri tersebut walaupun dia telah menyempurnakan 30 hari
puasa. Ini kerana dia dianggap sebahagian dari penduduk di negeri tersebut.
Jika seseorng yang berada
dalam negeri yang masih tidak kelihatan anak bulan, kemudian dia bermusafir ke
negeri yang telah melihat anak bulan maka dia juga perlu berpuasa dan berhari
Raya ‘Aidil Fitri bersama penduduk di negeri tersebut walaupun bilangan
puasanya 28 hari atau 29 hari. Dan dia perlu qadha puasa 1 hari jika bilangan
puasanya adalah 28 hari dan tidak perlu qadha jika bilangan puasanya adalah 29
hari.
Jika seorang berada pada 1
syawal dan menyambut Hari Raya di suatu negeri kemudian dia bermusafir ke
negeri yang mana penduduknya masih berpuasa maka dia perlu menahan dirinya
kerana mengikut penduduk tersebut.
Syarat wajib
1 Islam: Orang kafir tidak diwajibkan berpuasa,
maka tidak boleh memaksa mereka supaya berpuasa.
2 Taklif (berakal dan baligh): Tidak diwajibkan
puasa kepada orang Islam yang tidak berakal dan masih belum baligh. Namun
dibolehkan kepada kanak-kanak yang masih belum baligh berpuasa sebagai mendidik
dan membiasakan mereka dengan puasa.
3 Tiada keuzuran yang menghalang, seseorang dikira uzur apabila:
i. Dalam
keadaan haid atau nifas.
ii. Pengsan
atau gila sepanjang hari. Jika tidak sepanjang hari walaupun satu saat masih
diwajibkan puasa.
iii. Sakit
atau rasa bimbang yang ada kemungkinan mendatangkan mudharat yang besar jika
meneruskan puasa, maka diharuskan baginya berbuka. Jika sakit makin teruk atau
bimbang akan mati maka wajib berbuka dengan segera.
iv. Musafir
dengan jarak tidak kurang dari 83km dan memenuhi syarat untuk musafir. Namun
jika pada waktu pagi dia berpuasa dalam keadaan dia bermukim kemudian dia
bermusafir, maka dia tidak dibenarkan berbuka.
v. Tidak
mampu berpuasa kerana tua atau sakit yang tiada harapan untuk sembuh.
Syarat sah/sempurna Puasa
1 Islam: Tiada pahala dan
ganjaran bagi orang kafir namun digalakan agar mereka berpuasa bersama sebagai
satu kaedah dakwah dan bukan niat menghina atau bermain-main.
2 Berakal: Berpuasa hanya sah
dengan niat, orang yang tidak berakal seperti orang gila dan kanak-kanak yang
belum mumaiyiz mereka tidak mempunyai niat.
3 Tidak uzur
Rukun Puasa
Rukun Puasa
1 Niat: Menahan diri dari perkara yang
membatalkan dari terbit fajar sehingga terbenam matahari.
Niat
Niat di hati, tidak cukup
dilafaz dengan lidah sahaja. Dan tidak di syaratkan untuk melafazkannya. Niat
perlu dialakukan pada waktu malam sebelum terbitnya fajar. Jika tidak niat
sehingga terbit fajar maka puasanya adalah tidak dikira. Perlu menetapkan puasa
di bulan Ramadhan tatkala berniat, tidak sah tidak ditetapkan puasa ramadhan.
Perlu diniatkan pada setiap malam Ramadhan kerana puasa
adalah ibadat yang berulang-ulang, bukan ibadat yang satu untuk sepanjang bulan
Ramadhan. Ini berbeza dengan puasa sunat yang tidak disyaratkan untuk niat
sebelum terbit fajar malah boleh niat pada siang hari dan tiada penetapan
tertentu, cukup dengan hanya niat untuk berpuasa.
Namun ada pendapat dari sebahagian ulamak yang membolehkan niat dilakukan untuk sebulan.
Namun ada pendapat dari sebahagian ulamak yang membolehkan niat dilakukan untuk sebulan.
Menahan diri dari perkara yang
membatalkan dari terbit fajar sehingga terbenam matahari.
Perkara-perkara yang membatalkan
1. Makan dan minum
Batal jika dilakukan dengan
sengaja walaupun sedikit. Jika tidak disengajakan atau terlupa tidak akan batal
walaupun banyak.
2. ‘Ain(sesuatu) masuk melalui
liang yang terbuka dan sampai ke dalam al-Jauf(rongga).
Sesuatu
yang mampu dilihat oleh mata adalah ‘ain. Liang yang terbuka termasuklah mulut,
hidung, telinga, qubul dan dubur bagi lelaki dan wanita. Mata dan kulit tidak
termasuk dalam liang yang terbuka. Air dari dalam badan yang sentiasa ditelan,
maka ia tidak membatalkan puasa.
Namun jika air liurnya
bercampur dengan darah akibat luka dari dalam mulut lalu dia menelannya tanpa
berusaha membersihkannya terlebih dahulu, maka batal puasanya.
Berkaitan dengan kahak
mengikut Mazhab Syaf’i jika kahak yang berada di dalam dada naik hingga
melepasi kerongkong jika sengaja ditelan maka akan membatalkan puasa.
Bagi perbuatan
bersiwak(memberus gigi) ia dianjurkan menggunakan Siwak sebelum Zawal
(tergelincir matahari). Adapun setelah tergelincir matahari, sebahagian Ulama mengatakan ia adalah makruh. Dalilnya adalah hadits Rasulullah Saw :
“Demi jiwaku berada di
tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah Swt
daripada semerbak kasturi”.
(HR.
al-Bukhari dari Abu Hurairah).
Harum semerbak kasturi tidak
baik jika dihilangkan, atau makruh dihilangkan, selama bau tersebut diterima
dan dicintai Allah Swt, maka orang yang berpuasa membiarkannya. Ini sama
seperti darah dari luka orang yang mati syahid. Rasulullah Saw berkata tentang
para syuhada:
“Selimutilah
mereka dengan darah dan pakaian mereka, kerana sesungguhnya mereka akan
dibangkitkan dengannya di sisi Allah Swt pada hari kiamat, warnanya seperti
warna darah dan harumnya harum semerbak kasturi”.
Oleh sebab itu orang yang mati
syahid tetap dengan darah dan pakaiannya, tidak dimandikan dan bekas darah
tidak dibuang.
Bagi sebahagian Ulamak pula
membolehkan memberus gigi di siang hari
berdalilkan hadis Sebagian shahabat yang meriwayatkan:
“Saya
seringkali melihat Rasulullah saw bersiwak ketika baginda sedang berpuasa”.
Oleh itu bersiwak ketika
berpuasa dianjurkan dalam setiap waktu, pada pagi mahupun petang hari. Juga
dianjurkan sebelum atau pun setelah berpuasa. Bersiwak juga adalah sunnah, Rasulullah Saw bersabda:
“Siwak
itu kesucian bagi mulut dan keridhaan Allah Swt”.
(HR. an-Nasa’I, Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam kitab Shahih mereka. Diriwayatkan al-Bukhari secara mu’allaq bahawa Rasulullah Saw tidak membezakan antara puasa atau tidak berpuasa.)
(HR. an-Nasa’I, Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam kitab Shahih mereka. Diriwayatkan al-Bukhari secara mu’allaq bahawa Rasulullah Saw tidak membezakan antara puasa atau tidak berpuasa.)
3. Muntah dengan sengaja.
Puasa batal jika disengajakan.
Puasa tidak batal jika tidak disengajakan walaupun dia yakin sebahagian dari
muntahnya masuk kembali ke dalam perut.
4. Bersetubuh
Batal puasa walaupun tidak
keluar mani. Jika terlupa maka puasa tidak batal. Bersetubuh dengan sengaja ini
adalah haram dan berdosa. Maka wajib bertaubat dan dikenakan kaffarah dengan
memerdekakan hamba, atau berpuasa selama dua bulan berturut-turut atau pun memberi
makan kepada 60 orang fakir miskin. Jika dia bersetubuh sebanyak dua hari, maka
dia dikenakan dua kali kaffarah kerana puasa adalah ibadat berasingan dan
berulang-ulang. Bagi orang yang bermusafir kemudian dia bersetubuh maka dia
tidak dikenakan kaffarah.
5. Al-Istimna’
Keluar mani disebabkan
ransangan seperti bercumbu atau menggunakan tangan maka batal puasanya. Jika ia
diluar kawalannya maka itu tidak membatalkan.
6. Haid dan nifas
Jika ia keluar disiang hari
maka terbatallah puasa dan wajib diqadha.
7. Gila dan murtad
Hilang kelayakan untuk
berpuasa. Puasa juga akan terbatal jika
seseorang melakukan perkara-perkara di atas atas sangkaan fajar belum terbit
atau matahari sudah terbenam. Namun dia harus menahan diri dari makan dan minum
bagi menghormati bulan Ramadhan dan wajib mengqadhanya.
Sumber: Fiqh al-Manhaji, Q&A Dr. Zulkifli al-Bakri,
al-Ustaz isu no-4, Yusuf al-Qaradhawi, Fatawa Mu’ashirah
No comments:
Post a Comment