Sesetengah pihak melebihkan usaha daripada bertawakal
iaitu dengan maksud kuatnya berusaha dari bertawakal seperti berusaha melakukan
pekerjaan atau berniaga bagi mendapatkan hasil dan keuntungan dengan
membandingkan tindakan untuk berusaha mencari ubat merawat penyakit dan untuk kesihatan
badan.
Satu pihak lagi pula melebihkan tawakal berbanding
usaha kerana menyandarkan diri kepada Allah SWT itu adalah lebih utama dari
bergantung harap kepada yang lain. Ini demikian kerana pada tawakal itu dapat
meninggalkan perkara-perkara yang akan menyibukkan diri daripada pengabdian/beribadat
kepada Allah SWT.
Terdapat kalam Ulamak yang mengungkapkan,
“barangsiapa yang mengukuhkan jiwanya kepada Allah
SWT, maka Allah akan mencukupkan baginya bekalan dan menganugerahkan rezeki
dari arah yang tidak disangka-sangka.”
Salman al-Khawwash berkata, “bagaimana seseorang
akan bergantung harap pada seseorang sedangkan dia mengetahui Tuhannya adalah
Yang Maha Kaya lagi Terpuji.”
Keseimbangan dari kedua-dua pendapat ini bolehlah
disimpulkan bahawa melebihkan usaha dari tawakal atau melebihkan tawakal dari usaha adalah
bergantung keadaan seseorang.
Seseorang yang hidupnya dalam keadaan susah namun
dia mampu untuk bersabar, tidak mudah marah dan tidak pula meminta-minta
bantuan orang lain, maka pada dirinya melebihkan tawakal itu adalah lebih
utama. Ini adalah kerana pada dirinya terdapat mujahadah an-nafsi (perjuangan
diri) dalam meninggalkan nafsu syahwat, kelazatan dunia dan kesabaran dari apa
yang berlaku.
Maka jika seseorang dalam keadaan susah dan
dirinya adalah sebaliknya iaitu tidak mampu menahan marah dan bersabar,
melebihkan usaha dari tawakal adalah lebih utama. Ini kerana, kemarahan dan
tiadanya sabar pada dirinya boleh membawa kepada perkara keburukan dan mudarat.
Apa yang lebih tepat mengikut jumhur
Ulamak(majority Ulama) adalah dengan menetapkan tawakal itu dalam setiap usaha
yang dilakukan. Usaha dan tawakal itu bergerak secara beriringan dan
berdampingan antara satu dengan yang lain.
Hakikat tawakal itu adalah menaruh kepercayaan dan
keyakinan kepada pentadbiran dan perancangan Allah Ta’ala, perpegang teguh
dengannya dan meyakini bahawa segala urusan yang dilakukan adalah dari Allah
Ta’ala, untuk mendapatkan keredhaan Allah Ta’ala dan seterusnya kita akan
kembali kepada-Nya.
Hati secara bulat meyakini bahawa semua perkara
terserah kepada Allah dan setiap suatu berada dalam genggamannya. Tiada mudarat
atau manfaat, tiada pemberi dan yang menahan melainkan Allah Ta’ala. Keadaan
hati akan merasa aman dan tenang dengan janji-janji dan jaminan Allah sehingga
hatinya tidak merasa goncang tatkala ditimpa kesusahan atau kecelakaan.
Berkata Imam al-Ghazali:
“menyediakan bekal dalam perjalanan bagi menolong
orang Muslim adalah lebih utama. Dan yang paling utama ialah meninggalkannya
bagi orang yang bersendirian serta kuat hatinya yang mana bekal itu hanya akan
menyibukan dirinya dari beribadat kepada Allah Ta’ala. Al-Mustofa SAW dan para
Sohabatnya serta salaf as-Soleh membawa bekal dengan niat kebaikan, bukan
kerana hatinya condong kepada bekal itu berbanding kepada Allah Ta’ala. Berapa
ramai yang membawa bekal sedang hatinya bersama Allah dan berapa ramai orang
meninggalkan bekal sedangkan hatinya bersama bekal itu.”
Surur Muhkamat: 13 Mei 2013.23:31pm
Sumber: Jauharah at-Tauhid, hikam ibnu Atho’ilah
al-Sakandari
No comments:
Post a Comment