Qard bermaksud memberikan harta kepada pihak yang memanfaatkan
harta tersebut, pihak yang memanfaatkan harta tersebut akan mengembalikan semula gantian harta yang sama jenis dengannya.
Qard dari segi istilah (Syarak) bermaksud pemberian harta oleh seseorang kepada seseorang untuk dimanfaatkan oleh pihak penerima (penghutang) dan penerima bertanggungjawab mengembalikan harta yang sama nilai (mumathil) dengan harta yang diambilnya.
Para ulama sependapat bahawa hukum qard adalah harus
berdasarkan dalil al-Quran, Sunnah dan ijmak. Firman Allah SWT:
“Siapakah orangnya yang(mahu) memberikan pinjaman kepada Allah SWT
sebagai pinjaman yang baik supaya Allah SWT melipat gandakan balasannya dengan berganda-ganda
banyaknya? Dan Allah SWT menyempitkan dan meluaskan (pemberian rezeki) dan
kepada-Nyalah kamu semua dikembalikan.” (al-Baqarah:245)
Istilah qard secara literal bermaksud pinjaman. Menurut
ulama tafsir, istilah qard hasan (Pinjaman yang baik) dalam
konteks ayat ini merujuk kepada perbuatan memberi infak ke jalan Allah SWT. Keharusan
qard dalam erti kata pinjaman disandarkan kepada ayat ini berdasarkan
makna zahir ayat tersebut kerana tidak mungkin Allah SWT membicarakan dan
menyamakan sesuatu perkara yang dianjurkan seperti infak dengan sesuatu
yang ditegah. Ini menunjukkan bahawa qard adalah harus.
SUMBER: Resolusi Syariah dalam Kewangan Islam, Edisi kedua; Bank
Negara Malaysia
No comments:
Post a Comment